Witam,
Zacząłem budowę jachtu. Z różnych względów (w tym lokalowych) jacht jest budowany w ten sposób,że najpierw powstał kil (stępka) do niej będę przykręcał wregi. Powstały szkielet zostanie obłożony sklejką wodoodporną 8 mm a następnie klasycznie pokryty laminatem.
Jacht jest budowany w oparciu o oprojekt Sztrandek 650 Pana Wojciecha Kasprzaka.
Oczywiscie mam milion pytań ...
A co juz wiem ? - dokładnie studiuję artykuły publikowane w tym serwisie, zapoznałem się z ksiażką "Projektowanie i Budowa Jachtów Żaglowych" Zbigniewa Jana Milewskiego.
Na początek takie pytania:
-Stępkę mam wykonaną wyłacznie z sosny, nie użyłem na tzw stępkę zewnetrzną desek dębowych. Czy to może się praktycznie jakoś odbić na konstrukcji ?
-Wręga 0 czyli paweż, wręga będaca scianą miedzy kabiną a kokpitem bedzie wykonana z kantówek sosnowych 4x6 cm podobnie wręga na której stoi maszt. Zastanawiam się czy do wykonania pozostałych wręg użyc kantówki sosnowej 4x6 czy 4x4.
-Łaczniki wreg ze sklejki 10mm - to skręcone śrubami fi 10mm + klejenie klejem epoksydowym. Czy mogę używać "zwyklych" śrub takich "z Castoramy" a nie mosiężnych ?
-Ciągle zastanawiam się czy razem z wregą na której stoi masz zastosowac element podpierajcy - pilers czy też zastsować rozwiązanie stosowane np na Makach 666 - bardziej wzmocniona wręga i brak pilersu (podparcia masztu). Kusi mnie to rozwiązanie ze względu na wygodę i brak w kabinie elementu ograniczającego przestrzeń.
To na razie tyle, wkrótce pierwsze zdjęcia.
Oczywiście niezmiernie będe wdzięczny za wszelkie uwagi i podpowiedzi.
Dziś dodaję zdjęcia "kontrowersyjnych" wręg z kantówki sosnowej 4x6
Widok na łączniki ze sklejki 10mm, śruby widoczne na zdjęciu to zwykłe sruby fi 10mm.
CZy należy bezwzględnie wymienić je na śruby nierdzewne lub mosiężne ?
Z komentarzy rozumiem, że:
1. kolejne wręgi mogę wykonać z elementów o mniejszym przekroju - kantówka 4x4 np.
2. Nie mogę używać zwyklych śrub korodujących. Raczej odpadają sruby mosiężne fi 6-8mm ze względu na kosmiczną cenę. Z rozmowy ze sprzedawcą w specjalistycznym sklepie wynika że zostały mi wkręty ze stali nierdzewnej Czy mogę spokojnie do skręcania całej konstrukcji użyć takich wkrętów - srednica fi 6 mm ? Do tego klejenie klejem epoksydowym.
Dzieki za wszelkie wskazówki :-)
TERAZ DOPIERO PRZECZYTAŁEM OSTATNI KOMENTARZ. WYMIENIAM WSZYSTKIE DOTYCHCZAS ZASTOSOWANE SRUBY NA MOSIĘŻNE I WKRETY ZE STALI NIERDZEWNEJ.
następna »Budowa 6 metrowego jachtu (oblaminowana sklejka) - stępka |
---|