Łódź z silnikiem parowym

sobota, 02 czerwca 2012 12:38 Piotr Nowak
Drukuj

Szalupa z silnikiem parowym

 

Witam wszystkich

Chciałbym za pośrednictwem niniejszego portalu przedstawić jako ciekawostkę  szalupę sześciowiosłową, przerobioną na łódź motorową  napędzaną silnikiem parowym.

Do przebudowy wykorzystałem kadłub 20stopowej szalupy ratunkowej ze Stoczni Marynarki Wojennej z Ustki wykonanej w 1966r. Szalupę kupiłem na Allegro. Do wykonania widocznej na zdjęciach łodzi wykorzystałem jedynie część denną laminatowych skorup tej szalupy reszta laminatów i osprzętu okazała się w moich planach nieprzydatna. Jako że kształt lini teoretycznych tej jednostki jest wybitnie retro znakomicie harmonizuje z zastosowanym napędem. W trakcie przebudowy kadłuba została obniżona o ok.20cm wolna burta (pozbycie się otworów na wiosła i efekt wizualnego wydłużenia kadłuba) i zmieniona część rufowa stępki  (konieczność zabudowania pochwy wału i uzyskania miejsca na propeller przed sterem )

Zabudowa nowego kokpitu i pokładu została wykonana ze sklejki wodoodpornej 6,5mm, zewnętrzna warstwa pokładu i obrzeże z drewna irocco. Do napędu łodzi wykonałem silnik parowy jednocylindrowy z tłokiem w układzie pionowym o średnicy cylindra 80mm i posuwie tłoka 80 mm posiada on zintegrowaną z wałem pompkę do wtłaczania skroplonego kondensatu do kotła (układ pary przepracowanej w obiegu zamkniętym) oraz tzw. rewers  Stephensona do zmiany kierunku obrotów silnika. Kocioł parowy płomiennorurowy w układzie pionowym z 61 płomieniówkami średnicy 25mm i średnicy płaszcza 508mm.

Pojemność eksploatacyjna 58 l. wydajność pary (obliczeniowa) do 160kg/h w zależności od zastosowanego paliwa, ciśnienie eksploatacyjne 9 bar (wodna próba ciśnieniowa 24bar)

W Maju br. łódź przeszła pierwsze próby na wodzie które wykazały pełną przydatnośc użytkową zastosowanego napędu. Jest to jednak prototyp i jako taki wymaga drobnych

poprawek m.in. zmiana kształtu czopucha odprowadzającego spaliny i podwyższenia komina,aby poprawić intensywnośc wytwarzania pary .Zmiany wymaga też propeller obecna średnica 12 cali 3 łopaty 10cali skok nie obciąża silnika w sposób efektywny. Zmiana propellera na większy pozwoli znacznie zmniejszyć prędkość obrotową ,parochłonnośc i zuzycie opału. Opałem jest drewno jako odnawialne źródło energii i jak na razie bez akcyzy. Przedudowa trwała przez ok. 4 lata niezbyt systematycznej pracy po godzinach pracy zawodowej.Poniżej parę fotek z budowy.

Powiększ

Wlaminowany fundament silnika

Powiększ

Powiększ

Części silnika niektóre jeszcze surowe odlewy,a cylinder już po szlifie.

Powiększ

Powiększ Komora rozrzadu pary i koło zamachowe "na gotowo"

Powiększ

Silnik z linią wału gotowy czas zająć się kotłem.

Powiększ

Kocioł- pierwsza para.

Powiększ

Czas na wodowanie.

Widok kotła i maszyny.Tylko podłożyć do pieca i można ruszać w pierwszy rejs.

PowiększNawigare nescesse est

 

Pozdrawiam wszystkich szkutników amatorów byłych ,obecnych i przyszłych i życzę szybkiego ukończenia ich dzieł .

Piotrek                               Jeśli ktoś chciałby wiedzieć więcej to  Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć.

Poprawiony: sobota, 02 czerwca 2012 23:22  
Joomla SEO powered by JoomSEF