Budowa 6 metrowego jachtu (oblaminowana sklejka) - stępka

niedziela, 19 grudnia 2010 11:28 Tom
Drukuj

Witam

Ciąg dalszy nietypowej budowy  - nietypowej bo "stepka w dól"

Stępka:

składa sie z 3 warstw:

Obie deski stępki wewnetrznej poddają się bez problemów gieciu po namoczeniu wrzatkiem (okladanie recznikami i polewanie wrzatkiem) - tą metodę spotkałem w wielu poradach szkutniczych i działa.

Poniżej przekrój stępki:

Increase

Część tylna stępki - "płetwa" znajdująca sie przy pawęży:

Increase

 

Increase

 

Increase

Przekrój: kantówka sosna 6x4 cm

Całość będzie obłożona z dwóch stron sklejką 6 mm

Widoczne śruby fi 10 mm - za ich pomocą bedą przykręcone opisane powyżej deski stępki wewnetrznej.

 

Całość oczywiście zostanie sklejona klejem epoksydowym i skręcona.

Stępka będzie zlozona z kilku fragmentów - łaczenie na zakładkę.

 

Proszę o wszelkie uwagi, zwłaszcza te tyczące się jakiś rażących błędów które mogą wpłynąć na

całość konstrukcji.

 

Pytanie o śruby którymi skręcona jest stępka  - co sie tak naprawde stanie jeśli to będą śruby ze zwyklej stali (chyba niklowanej) jak na zdjeciach  - z tym ze zostaną one "zamknięte w drewnie"   - stępka bedzie pomalowana jakimś impregnatem do tego klej epoksydowy i laminat.

Tak na logikę to te śruby nie będą miały zbyt dużego kontaktu z wilgocią .

 

 

Kolejna sprawa:

Przekrój łódki - zamieszczam widok wręg (przekroje):

Łódka jest wzorowana na jachcie "Sztrandek 650" Zmienione zostały proporcje

długość będzie wynosic 6 metrów

szerokość 1,95 metra

wysokość 1,5 metra

 

Poszerzyłem rufę w celu zwiększenia stateczności, nieco większa część kadłuba w okolicy pawezy będzie pod linia wodna  - zakladam że to również doda i wyporności i statecznosci

 

Balast a stateczność - Sztrandek oryginalnie ma miec 150 kg balastu wodnego umieszczonego pod kojami.

I tu pytanie - czy uzyskam zwiększenie statecznosci poprzez przykręcenie pod stępka falszkilu - balastu - albo bloku betonu albo płyt stalowych - takie rozwiązanie jest stosowane m in. Ramblerach.

Jaką masę musiałby mieć ww falszkil - balast? 50 kg ? 100 kg ? aby pozytywnie wpłynał na stateczność.

 

To na razie tyle

Pozdrawiam :-)

 

Poprawiony: niedziela, 19 grudnia 2010 12:07  
Joomla SEO powered by JoomSEF