Gringo - Setka z Cowes cz.1

piątek, 01 lutego 2013 17:13 Gringo
Drukuj

Increase

 

 

Kolezanki i koledzy w pasji,

chcialbym przedstawic losy powstania polskiej konstrukcji w kolebce zeglarstwa regatowego - Cowes na wyspie Wight w Wielkiej Brytanii, jak twierdza miejscowi "The Home of World Yachting"

Brzmi to troche gornolotnie jednak trzeba przyznac ze ciezko w miescie nie spotkac zeglarza a w regatach Round Island Race na starcie stawia sie 1700 - 1800 jachtow roznej masci i wielkosci, od poteznych maxicatamaranow po dingy. Dla zainteresowanych wiecej informacji tutaj:

http://www.cowes.co.uk/

Wracajac do jachtu.

Ktoregos dnia wiosna 2012 wpadl mi przed oczy artykul z magazynu Wiatr o planach konstruktora Janusza Maderskiego zorganizowania regat Setkami przez Atlantyk z rysunkami malego jachciku, a dokladniej o udziale i postepach w budowie Dobrochny Nowak i Szymona Kuczynskiego.

Wtedy pojawila sie pierwsza mysl o budowie.

Do projektu namowilem kolege Szkota z pracy, zreszta nie trzeba bylo wogole go przekonywac - pierwsze zdanie jakie padlo po nakresleniu przeze mnie pomyslu brzmialo "od dziecka marzylem zeby zbudowac lodz"

Aby upewnic sie w wyborze przeanalizowalismy dziesatki podobnych konstrukcji i planow, najblizszym konkurentem byla francuska konstrukcja Sport Boat 18, ktora kusila potencjalnymi osiagami, jednak w zalozeniach chcielismy aby dalo sie na lodzi przenocowac w cztery osoby.

Tak wiec Setka pozostala najlepszym wyborem a dokumentacja zostala zamowiona.

Bardzo szybko otrzymalismy elegancki folder z rysunkami i przygotowania do budowy nabieraly tempa, ale..

W tym czasie obydwaj mielismy przyjemnosc pracowac z ludzmi, ktorzy mieli ogromna wiedze i doswiadczenie szkutnicze oraz zeglarskie - Mikem Shalterm i Nigelem Harleyem.

Nigel - zeglarz regatowy, konstruktor jachtow, zalozyciel i wlasciciel stoczni Harley Racing Boats, ktora specjalizowala sie w budowie i remontach jachtow regatowych m.in. Etchel, Reflex 28, Reflex 38, rodzina jachtow Corby Design. Klientem byl sam Sir Robin Knox-Johnson, ktory zamowil serie Reflexow 38 do floty regatowej Clipper Ventures.
Nigel jest konstruktorem oraz w jego stoczni powstal jacht Tide 28 ktory wslawil sie bezpiecznie przewozac najmlodszego, samotnego zeglarza w historii przez Atlantyk (Michael Perham na Cheekey Monkey)

Mike - zeglarz regatowy, dyrektor techniczny Harley Racing Yachts, doskonaly technolog i specjalista od kompozytow, przygotowywal m.in. jacht dla Dame Ellen MacArthur. Mike zostal Ojcem Chrzesnym Gringo.

Tak wiec bylismy bardzo ciekawi opinii ww. panow na temat polskiej konstrukcji, ktorzy chcac, niechcac zostali zaangazowali w cale przedsiewziecie. Recenzje okazaly calkiem pozytywne, zwlaszcza wziawszy pod uwage wiek konstrukcji - jednak Mike okazal sie niespokojnym duchem ktory jak sie okazalo skutecznie podsycal moje watpliwosci:
"to fajna lodka, ale to Abba - zrob z tego chociaz Spice Girls" i w ten sposob zapadla decyzja o zmodyfikowaniu projektu.



Losy Gringo mozna takze obserwowac na blogu, gdzie rowniez pobieznie jest opisana historia jego powstania, jednak na Szkutnikuamatorze chcialbym dokladniej pokazac caly proces budowy:

http://gringoboat.blogspot.co.uk/

Pozdrowienia

Lukasz

Poprawiony: piątek, 01 lutego 2013 17:48  
Joomla SEO powered by JoomSEF