Maciek buduje jacht Sztrandek 650 cz3

sobota, 01 września 2012 23:43 Maciej Hans
Drukuj

Witam ponownie.

Kolejny etap budowy to montaż wzdłużników.Wzdłużnik burtowy 50x25mm wraz ze stępką spinając poszczególne wręgi , stanowił szkielet wyjściowy do montażu pozostałych wzdłużników, dwa obłowe i trzy pośrednie po każdej stronie kadłuba. Wzdłużnik burtowy jest jedynym ktróry układa się naturalnie zarówno w części rufowej jak i dziobowej. Wszystkie pozostałe układają się naturalnie od pawęży do wręgi  8 . Odcinek między wręgą 8 i 9 oraz szczególnie między wręgą 9 i dziobnicą wymaga dogięcia i skręcenia wzdłużnika, tam bardziej im bliżej stępki.

Zaczynam do wzdłużników obłowych. Część rufowa nie nastręcza trudności i wzdłużniki prawie same układają się w gniazdach poszczególnych wręg / gdzie niegdzie ściski i prowizoryczne mocowanie wkrętem do wręgi/. Ułożenie wzdłużnika w części dziobowej najłatwiej wykonać po jego rozdwojeniu. Po wytrasowaniu na dziobnicy gniazda, wzdłużnik zdemontowałem i na pile tarczowej rozciołem go w części dziobowej   na długości ok 1,5m . Na uzupełnienie szczeliny po pile ok 3,5mm przygotowałem wstawkę sosnowę 50mm x 3,5mm  x 1,5m.

Powiększ

 

Powiększ

Powiększ

Powiększ

Powiększ

Powiększ

Powiększ

Powiększ

Powiększ

Powiększ

Na zdjęciach wzdłużnika najbliżej stępki ( najbardziej doginanego i skręcanego) ilustruję metodę rozdwojenia wzdłużnika i wklejanej wstawki.

Powiększ

Powiększ

Powżej na zdjęciu wstawka. Zakończna łukiem zgodnym z końcówką rozcięcia wzdłużnika.

Powiększ

Powiększ

Uzyskanie żądanego promienia gięcia klejonego z warstw wzdłużnika pomaga nakładka z dodatkowej listwy 50x25 . Listwa mocowana jest do wręgi 5 wraz z montowanym wzdłużnikiem a następnie wraz z wzdłużnikiem doginana do kolejnych wręg. Listwa pomocnicza kończy się w okolicy wręgi 9. Montowany wzdłużnik jednocześnie z wklejaną wstawką jest doginany i skręcany do gniazda w dziobnicy i po zablokowaniu ściskiem , dokręcony dwoma wkrętami A2 50x5mm ( otwory i gniazda na łby wkrętów wykonywałem przy montażu wstępnym , na sucho). Właściwe położenie ścisków w okolicy wręgi 9, łączących wzdłużnik z listwą pomocniczą  daje potrzebne wygięcie w strefie wręg 8-9. Promień gięcia między wręgą 9 a dziobnicą wynika z samoistnego układania się warstw wzdłużnika.

Powiększ

Powiększ

Również tę metodą sterujemy właściwym ukształtowaniem strefy dziobowej wzdłużników pośrednich. Wcześniej wykonałem fazowanie wzdużników obłowych i stępki ( strug elektryczny). Do sprawdzenia wzajemnych położeń służy łata kontrolna ( 1m płaskownika Al )

 

Powiększ

Powiększ

Powiększ

Powiększ

Dla części rufowej, przed zamontowaniem wzdłużnika obło II  wykonałem z łączniki dębowe obła II i wzdłużnika burtowego . Wymiary z natury z naddatkiem na skos burty ( jak dla pawęży ok 15mm ).

Powiększ

Powiększ

Powiększ

Powiększ

Powiększ

Odnośnie wzdłużnika burtowego. Ponieważ wykonałem go listwy 50x25 konieczne jest na odcinku wręga 3 - dziobnica, doklejenia od dołu listwy 20x25 Łącznie będzie 70mm z czego 35mm do fazowania) natomiast na odcinku kokpitu , od góry , doklejenie listwy 25 x25(łęcznie 75mm z czego 20mm od spodu do odcięcia

Powiększ

Powiększ

Powiększ

Oblistwowanie stopnia pawęży i wewnętrznego poszycia skosu wykonałem z sosnowych listew 25x25.

Powiększ

Powiększ

Poszycie zewnętrzne stępki wykonamz deski dębowej 20x100. Poniważ deski mają długość 2,5m muszę je kleić / skos 1:10 / Wykonałem do tego przyrząd, który przyda się później do skosowania płatów sklejki poszycia.

Powiększ

Powiększ

Przymiarka na sucho nakładki dębowej . Wkręty A2 55 x 5 co 18-20 cm ( wcześniej wytrasowałem położenie szpary skrzyni mieczowej oraz położenie otworów mocujących balast zewn.tak by nie było kolizji.)

Powiększ

Stopień pawęży , po wycięciu tymczasowego fragmentu wręgi "O"( wpuszczona oś steru tak by nie było kolizji z bramką podpory masztu/wieszaka koła ratun.)

Powiększ

Widok szkieletu kadłuba z zamontowanymi wzdłużnikami:

Powiększ

Powiększ

Powiększ

Następnym etapem będzie montaż dębowego poszycia stępki z przygotowaniem szpary skrzyni mieczowej ( narazie tylko odcinkami )wstawienie wzmocnień stalowych na węzłach dzobnicy i pawęży oraz poszycie sklejką.

Pozdrawiam

Maciek

 

Poprawiony: niedziela, 02 września 2012 11:37  
Joomla SEO powered by JoomSEF