SzkutnikAmator.pl

  • Zwiększ rozmiar czcionki
  • Domyślny  rozmiar czcionki
  • Zmniejsz rozmiar czcionki
Home B-800 Stalowy jacht motorowy Wskaźnik panelowy napięcia i prądu silnika zaburtowego

Wskaźnik panelowy napięcia i prądu silnika zaburtowego

Email Drukuj PDF

Witam po dłuższej przerwie.

Chciałbym przedstawić krótką relację z budowy prostego wskaźnika panelowego opartego na dwóch woltomierzach LCD 200 mV firmy LASCAR.

Potrzebowałem takiego cuda w celu kontroli, z pozycji sternika, parametrów ładowania z magneta silnika.  Oprócz tego wskaźnika mam jeszcze komputerek firmy NASA do monitoringu całej energetyki na jachcie, który zamontowany jest na głównej tablicy rozdzielczej wewnątrz.  Są oczywiście takie wskaźniki w sprzedaży razem z bocznikiem, ale ceny chyba z kosmosu.  Mój kosztował (nie liczyłem dokładnie) 100 - 150 PLN.  Koszt jednak jest nieważny, bo chodzi o przyjemność tworzenia - bezcenne.

Increase

Wskaźnik pracuje tylko  wyłącznie po włączeniu zapłonu silnika.  (Zdjęcie jest stare jeszcze z zeszłego roku z budowy).

Do budowy użyłem:

- 2 wskaźniki panelowe LCD firmy LASCAR typ SP 400 z podświetleniem kupione okazyjnie na amerykańskim eBay'u po $5 każdy;

- płytę z materiału ABS pozyskaną ze starej popielniczki samochodowej i odpowiednio docietą i powierconą;

- płytka drukowana własnego wytrawienia i projektu;

- bocznik prądowy (chyba 0,2 Ohma) kupiony na ALLEGRO za 7,5 PLN;

- dzielnik napięcia 20 V składający się z dwóch precyzyjnych rezystorów 1%;

- 2 rezystory 10 Ohmów do obwodu podświetlenia (wynikające ze schematu aplikacyjnego wskaźników);

- kilka przewodów, złączek zaciskanych i lutowanych, cyna, koszulki termokurczliwe.

Płytka drukowana wlutowana jest od tyłu do panelu i po testach zalana tzw. glutem z pistoletu klejowego (wodoodporność).  Bocznik prądowy umieściłem w silniku na kablu ujemnym idącym z magneta do rozrusznika.  Dlatego w silniku, a nie przy akumulatorze ponieważ umieszczenie bocznika na kablu rozruchowym zniszczyłoby go po pierwszym użyciu rozrusznika.  Umieszczając w silniku max. prąd będzie 15 A (180 W mocy magneta silnika). Kabel sygnałowy w ekranie.

Umieszczam kilka zdjęć z budowy (fotograf tym razem też się nie sprawdził).

Increase

Increase

Cały układ jest zasilany z wysokosprawnej przetwornicy DC - DC 12V - 5,4 V.  Pobór prądu bez podświetlenia 40 mA, z podświetleniem 98 mA.  Przetwornica ta zasila również 2 wskaźniki poziomu wody i Diesel'a oraz palmtopa.

 

 

W następnym artykule postaram się przedstawić jak zbudowałem wskaźniki poziomu cieczy (woda pitna i DIESEL) na bazie woltomierzy liniowych LCD 1V również firmy LASCAR. (Zdjęcie poniżej) i kupionych czujników pływakowych.

Increase

 

POZDRAWIAM

"DZIADU"

Poprawiony: niedziela, 30 maja 2010 19:20  

Niestety nie masz uprawnień do komentowania artykułów. Komentarze dodawać mogą tylko zarejestrowani użytkownicy portalu.

Zaloguj się!

Newsletter: Co nowego?



Wiadomość HTML?


Info

Witryna SzkutnikAmator.pl została utworzona, jest prowadzona i utrzymywana przez szkutnię adamboats.pl oraz sklep żeglarski SZTORMIAKI.PL

Wszelkie prawa zastrzeżone.