Witam po dłuższej przerwie.
Chciałbym przedstawić krótką relację z budowy prostego wskaźnika panelowego opartego na dwóch woltomierzach LCD 200 mV firmy LASCAR.
Potrzebowałem takiego cuda w celu kontroli, z pozycji sternika, parametrów ładowania z magneta silnika. Oprócz tego wskaźnika mam jeszcze komputerek firmy NASA do monitoringu całej energetyki na jachcie, który zamontowany jest na głównej tablicy rozdzielczej wewnątrz. Są oczywiście takie wskaźniki w sprzedaży razem z bocznikiem, ale ceny chyba z kosmosu. Mój kosztował (nie liczyłem dokładnie) 100 - 150 PLN. Koszt jednak jest nieważny, bo chodzi o przyjemność tworzenia - bezcenne.
Wskaźnik pracuje tylko wyłącznie po włączeniu zapłonu silnika. (Zdjęcie jest stare jeszcze z zeszłego roku z budowy).
Do budowy użyłem:
- 2 wskaźniki panelowe LCD firmy LASCAR typ SP 400 z podświetleniem kupione okazyjnie na amerykańskim eBay'u po $5 każdy;
- płytę z materiału ABS pozyskaną ze starej popielniczki samochodowej i odpowiednio docietą i powierconą;
- płytka drukowana własnego wytrawienia i projektu;
- bocznik prądowy (chyba 0,2 Ohma) kupiony na ALLEGRO za 7,5 PLN;
- dzielnik napięcia 20 V składający się z dwóch precyzyjnych rezystorów 1%;
- 2 rezystory 10 Ohmów do obwodu podświetlenia (wynikające ze schematu aplikacyjnego wskaźników);
- kilka przewodów, złączek zaciskanych i lutowanych, cyna, koszulki termokurczliwe.
Płytka drukowana wlutowana jest od tyłu do panelu i po testach zalana tzw. glutem z pistoletu klejowego (wodoodporność). Bocznik prądowy umieściłem w silniku na kablu ujemnym idącym z magneta do rozrusznika. Dlatego w silniku, a nie przy akumulatorze ponieważ umieszczenie bocznika na kablu rozruchowym zniszczyłoby go po pierwszym użyciu rozrusznika. Umieszczając w silniku max. prąd będzie 15 A (180 W mocy magneta silnika). Kabel sygnałowy w ekranie.
Umieszczam kilka zdjęć z budowy (fotograf tym razem też się nie sprawdził).
Cały układ jest zasilany z wysokosprawnej przetwornicy DC - DC 12V - 5,4 V. Pobór prądu bez podświetlenia 40 mA, z podświetleniem 98 mA. Przetwornica ta zasila również 2 wskaźniki poziomu wody i Diesel'a oraz palmtopa.
W następnym artykule postaram się przedstawić jak zbudowałem wskaźniki poziomu cieczy (woda pitna i DIESEL) na bazie woltomierzy liniowych LCD 1V również firmy LASCAR. (Zdjęcie poniżej) i kupionych czujników pływakowych.
POZDRAWIAM
"DZIADU"
Zimno ze słońca, czyli lodówka jachtowa.« poprzednia | następna »B-800 wybudowa wnętrza |
---|