SzkutnikAmator.pl

  • Zwiększ rozmiar czcionki
  • Domyślny  rozmiar czcionki
  • Zmniejsz rozmiar czcionki
Home Budowa 6 metrowego jachtu w technologii oblaminowanej sklejki. Budowa 6 metrowego jachtu w technologii oblaminowanej sklejki.

Budowa 6 metrowego jachtu w technologii oblaminowanej sklejki.

Email Drukuj PDF

Witam,

Zacząłem budowę jachtu. Z różnych względów (w tym lokalowych) jacht jest budowany w ten sposób,że najpierw powstał kil (stępka) do niej będę przykręcał wregi. Powstały szkielet zostanie obłożony sklejką wodoodporną 8 mm a następnie klasycznie pokryty laminatem.

 

Jacht jest budowany w oparciu o oprojekt Sztrandek 650 Pana Wojciecha Kasprzaka.

Oczywiscie mam milion pytań ...

A co juz wiem ?  - dokładnie studiuję artykuły publikowane w tym serwisie, zapoznałem się z ksiażką "Projektowanie i Budowa Jachtów Żaglowych" Zbigniewa Jana Milewskiego.

 

Na początek takie pytania:

-Stępkę mam wykonaną wyłacznie z sosny, nie użyłem na tzw stępkę zewnetrzną desek dębowych. Czy to może się praktycznie jakoś odbić na konstrukcji ?

-Wręga 0 czyli paweż, wręga będaca scianą miedzy kabiną a kokpitem bedzie wykonana z kantówek sosnowych 4x6 cm podobnie wręga na której stoi maszt. Zastanawiam się czy do wykonania pozostałych wręg użyc kantówki sosnowej 4x6 czy 4x4.

-Łaczniki wreg ze sklejki 10mm  - to skręcone śrubami fi 10mm + klejenie klejem epoksydowym. Czy mogę używać "zwyklych" śrub takich "z Castoramy" a nie mosiężnych ?

 

-Ciągle zastanawiam się czy razem z wregą na której stoi masz zastosowac element podpierajcy  - pilers czy też zastsować rozwiązanie stosowane np na Makach 666 - bardziej wzmocniona wręga i brak pilersu (podparcia masztu). Kusi mnie to rozwiązanie ze względu na wygodę i brak w kabinie elementu ograniczającego przestrzeń.

 

To na razie tyle, wkrótce pierwsze zdjęcia.

Oczywiście niezmiernie będe wdzięczny za wszelkie uwagi i podpowiedzi.

 

Dziś dodaję zdjęcia "kontrowersyjnych" wręg z kantówki sosnowej 4x6

 

Widok na łączniki ze sklejki 10mm, śruby widoczne na zdjęciu to zwykłe sruby fi 10mm.

CZy należy bezwzględnie wymienić je na śruby nierdzewne lub mosiężne ?

Increase

 

Increase

 

Increase

 

Z komentarzy rozumiem, że:

 

1. kolejne wręgi mogę wykonać z elementów o mniejszym przekroju  - kantówka 4x4 np.

2. Nie mogę używać zwyklych śrub korodujących. Raczej odpadają sruby mosiężne fi 6-8mm ze względu na kosmiczną cenę. Z rozmowy ze sprzedawcą w specjalistycznym sklepie wynika że zostały mi wkręty ze stali nierdzewnej Czy mogę spokojnie do skręcania całej konstrukcji użyć takich wkrętów  - srednica fi 6 mm ? Do tego klejenie klejem epoksydowym.

 

Dzieki za wszelkie wskazówki :-)

 

TERAZ DOPIERO PRZECZYTAŁEM OSTATNI KOMENTARZ. WYMIENIAM WSZYSTKIE DOTYCHCZAS ZASTOSOWANE SRUBY NA MOSIĘŻNE I WKRETY ZE STALI NIERDZEWNEJ.

 

 

Poprawiony: wtorek, 09 listopada 2010 20:31  

Komentarze  

 
#1 buksztel 2010-10-13 19:22
Witam, pokaz prosze rysunki elementow, ktore wymieniles. Na pewno utrudniles sobie prace budujac stepka w dol (za bardzo zasugerowales sie ksiazka) .Nieco dziwia mnie przekroje materialu, ktore podales (duze). Stepka z sosny spokojnie wytrzyma. Wezlowki ze slejki 10, troche duzo, jak przesztywnisz wiazania to szybciej popekaja. Poza tym powodzenia, jak masz inne pytania to smialo. Pozdrawiam :-) PS. wkrety tylko mosiezne i wkrecane recznie PO NAWIERCENIU OTWOROW , nie tak jak to czesto widywalem , wkretarka i na przod .Nierdzewne wkrety slabo trzymaja to fakt !.
 
 
#2 Tom 2010-10-14 22:22
Cytuję buksztel:
Nieco dziwia mnie przekroje materialu, ktore podales (duze). .


Czemu wregi z kantowki 4x6 za duze w przekroju ? Wregi posiadaja np Ramblery choćby prezentowany w tym serwisie Mis i jak mi się wydaje maja one podobny przekrój.
 
 
#3 buksztel 2010-10-14 22:46
Witam , owszem większosc lodzi sklejkowych posiada wręgi ale przy tej długości kadłuba przekroje , które podałeś sa bardzo duże , musisz pamiętać ze "MIS" był zaprojektowany na początku lat 70tych od tego czasu wiele się zmieniło , druga rzecz to ,ze chcesz kadłub polaminować a co za tym idzie wytrzymałość mechaniczna bardzo wzrasta i oczywistym jest ze przekroje poprzeczne elementów konstrukcyjnych ulega redukcji . masz przykład : 40x60 i szpilki ø10 to się ma jak pieść do nosa , w jaki sposób było to to liczone ?
pozdrawiam pytaj
 
 
#4 Adam Kłoskowski 2010-10-21 21:19
Cytuję buksztel: - Powinno być napisał TOM
Cytat:
Łaczniki wreg ze sklejki 10mm - to skręcone śrubami fi 10mm + klejenie klejem epoksydowym. Czy mogę używać "zwyklych" śrub takich "z Castoramy" a nie mosiężnych ?

Po pierwsze wszystkie śruby, wkręty i nakrętki MUSZĄ być nierdzewiejące. Mogą być mosiężne albo (chyba łatwiej kupić i chyba taniej) z nierdzewki. Każdy inny rodzaj szybko spowoduje butwienie drewna wokół śruby, wkręta.
Po drugie - niepotrzebna śruba fi 10 do skręcania węzłówek. Przy tej łódce spokojnie możesz zastosować większe wkręty, lub śrubę fi 6 z większymi podkładkami.
Kleisz epoksydem który jest wystarczająco mocnym klejem i trzymałby nawet bez tych śrub. Wkręty wystarczą całkowicie. I jak napisał TOM wkręty wkręcane w nawiercone otworki odpowiedniej średnicy.
Dłuższe wkręty możesz wstępnie wkręcić wkrętarką ustawioną na najmniejsze dociąganie i dociągnąć ręcznie.
Dobrze dobieraj końcówki wkrętaka ponieważ krzyżykowe łebki łatwo się uszkadzają.

Odnośnie przewymiarowania różnych elementów. Weź pod uwagę że jak coś jest większe to więcej waży, suma tych "dodanych ciężarków" może mieć znaczenie na stateczność jachtu, zanurzenie i kilka innych spraw...
Pozdrówki
Adam
 
 
#5 buksztel 2010-10-30 00:00
Buksztel tego nie napisal:
Łaczniki ......Panie Adamie, ja bylem przeciwny takiemu rozwiazaniu.

Prawda - :D przepraszam coś mi sie cytowanie pozajączkowało.
Powinno być napisał TOM
 
 
#6 Adam Kłoskowski 2010-10-30 08:23
Cytuję buksztel:
Buksztel tego nie napisal:
Łaczniki ......Panie Adamie, ja bylem przeciwny takiemu rozwiazaniu.

Prawda - :D przepraszam coś mi sie cytowanie pozajączkowało.
Powinno być napisał TOM


Znów kliknąłem nie w tą ikonkę...
busztel przepraszam za wycięcie komentarza.
 
 
#7 struna59 2010-11-07 16:43
Witam.Miło czyta się o ludziach zarażonych pasją budowania własnej łódki.Mam nadzieję ,że życzliwie przyjmiesz kilka sugerujących pytań lub wskazówek.Stępka sklejona z kilku warstw drewna jest trudna do odkształcenia.Mam nadzieję ,że linia jest utrzymana bo inaczej trudno będzie nagiąć stępkę do linii wodnej.Przekrój wręg wg mnie powinien być zbliżony do prostokąta.W jachcie który buduję wręgi mają przekrój 3/4na3 cale.Mocniej trzyma kiilka małych wkrętów niż jeden duży. Temat pilersu wymaga więcej danych.Pozdrawiam
 
 
#8 Adam Kłoskowski 2010-11-07 16:58
Cytuję struna59:
W jachcie który buduję wręgi mają przekrój 3/4na3 cale.Mocniej trzyma kiilka małych wkrętów niż jeden duży.

Witam - Zobaczymy opis Twojej budowy- na Szkutniku?
Pozdrowionka
Adam
 
 
#9 struna59 2010-11-07 19:59
Witam.Adam; dziękuję za zainteresowanie.Forum przypadło mi do gustu.wkrótce prześlę parę zdjęć.Oldtimer ,slup gaflowy,skipiak,22stopy/8/1/4 w zanurzeniu ,stan do poszycia +sporo gotowych elementów.Obejrzałem posty są ok czapki bas.Tom;obejrzałem plany.Idż drogą konstruktora.Jak nie chcesz mieć pilersu ,to będziesz miał fał pod nogami-stalowy.spytaj się konstruktora ,czy możesz postawić maszt na 5,6i7,bo chyba w ten sposób można to utrzymać. Tu nie chodzi o ciężar masztu i takielunku-idzie o wektor.Pozdrawiam
 

Niestety nie masz uprawnień do komentowania artykułów. Komentarze dodawać mogą tylko zarejestrowani użytkownicy portalu.

Zaloguj się!

Newsletter: Co nowego?



Wiadomość HTML?


Info

Witryna SzkutnikAmator.pl została utworzona, jest prowadzona i utrzymywana przez szkutnię adamboats.pl oraz sklep żeglarski SZTORMIAKI.PL

Wszelkie prawa zastrzeżone.