SzkutnikAmator.pl

  • Zwiększ rozmiar czcionki
  • Domyślny  rozmiar czcionki
  • Zmniejsz rozmiar czcionki
Home Katamaran 5 m Katamaran 5 m- początek budowy luty 2011

Katamaran 5 m- początek budowy luty 2011

Email Drukuj PDF

CZ. 1

Witam kolegów.

Od prawie roku czasu spełniam swoje marzenie- buduję wymarzoną i wyśnioną łódkę.

Mój wybór padł na taniego katamarana turystycznego. Nie jest budowany w/g projektu dla konkretnej łódki, a jest "szplaysem" połaczeniem 2 różnych projektów.

Dół czyli od dna do odbojnic będzie wzorowany na konstrukcji W Tobisa- Orfeusz, natomiast góra -kabina,z przybudówką i pokład, jest pomysłem Wojtka Kasprzaka wzorowany na jego Sztrandku. W realu wszystko trzeba robić z głowy, domierzać, docinać, kombinować, wymyślać, rozwiazania.

Ale to ma swój urok

dlaczego wybrałem katamaran???

1-jest lżejszy od jednokadłubowca, o tych samych parametrach,

2- do transportu nie wymaga specjalnej przyczepki, wystarczy zwykła jednoosiowka z opuszczonymi burtami

3-znacznie niższy koszt budowy,

4-bardziej prosta budowa, zważywszy, ze stosujac się do pomysłu Wojtka zamiast wzdłużników stosuję szycie i klejenie sklejki,co po zewnętrznym oblaminowniu 300 + 150 + E/S, daje sztywność skorupową.

Jednostka w/g pomysłu W Tobisa ma płaskie dno pływaków, zrezygnowałem z oryginalnie pomyślanych 2 kilów, na rzecz 2 uchylnych mieczy, umiejszczonych na zewnątrz, wzdłuż wewnętrznej ścianki pływaka.

Ponizej sekwencja fot z rysowania, i wycinania elementów kadłuba.

 

 

 

trasowanie, rysowanie i wycinanie elementów ze sklejki wodoodpornej gr.5 mm

Szycie, klejenie i laminowanie pasów tkaniny, na miejscu łączenia.

Increase

Przymierzanie. wklejanie węg i grodzi. Dlaczego stosuję grodzie ?? bo łódka będzie pływała po Zalewie Wiślanym, a tu warunki pogodowe bywają różne, nieraz straszne. Poza tym coroczne wypady na Jeziorak, zmuszają do korzystania z wózków pochylni, a tam to już muszą być wybitnie wytrzymałe kadłuby. Np mój kolega z Gdańska w/w wózki pokonywał od 20 lat 1-2 razy w roku i w ubiegłym sezonie zatopił jednostkę,  pomiedzy pochylniami, Był strach wstyd, później koszty dźwigu i wyciagania, transportu do Gdańska, dlatego wolałem dać grodzie i dodatkowso 300 + 150 gr tkaniny na oblaminowania pływaków.

Adaś to Twoja farba!!!!!

poniżej przymierzanie "na sucho" obu kadłubów i wręgi zejsciówki, coby nacieszyć oczęta jak to będzie wyglądało kiedyś.....

Pragnę oświadczyć, że patrząc na Wasze pięknie i czysto budowane łódki, czuję wstyd i zażenowanie z powodu kleksów, maźnięć i zacieków żywicy ma moim Kacie. Prawda jest taka, że zakładałem od początku malowanie jednostki wewnątrz akrylami, i oblaminowanie jej na zewnatrz epoksydami, dlatego nie przykładałem się do estetyki, w takim stopniu, jak powinienem

MEA CULPA, MEA CULPA, MEA MAXIMA CULPA  !!!!!

Poniżej  przymiarki do przycięcia tkaniny do oblaminowania łódeczki, jak już wspomniałem zamiast 150 dałem 150 + 300  gr szkła, czym wprawiłęm w zdumienie i niedowierzanie Wojtka. Sorry Wojtuś ja jestem duży i ciężki facet, normalnie szyta łódka mogła by nie wytrzymać moich założeń, a tak przynajmniej będę miał komfort psychiczny że nie rozsypie mi się pod dupą na fali Zalewu,

W chwili obecnej oba pomalowanie i oblaminowane pływaki czekają pod plandeką na ciepełko, a ja prowadzę nierówną walkę z oblaminowaniem piankowych rdzenia na płetwy sterów i sklejaniu E-5 + PAC listew sosnowych, a których będą pokładniki. Ponieważ pogoda nie pozwala na prace przy kadłubach, postanowiem wykonać płetwy sterów. Rdzeniem jest pianka aireksowa

Increase

Increase

obciążenie z ołowiu. przy zalewaniu płynnym ołowiem rdzenia z pianki-sklejki, należy krawędzie posmarować silikonem żaroodpornym ( stosuje się do piecy c.o.) inaczej potopi krawędzie otworu.

a tak topiłem ołów

laminowanie płetw mata + tkanina 300 ilosć 7 warstw

Niestety wykończone płetwy z ołowianym balastem okazały się niesamowicie ciężkie, co zmusiło mnie do wycięcia obciażenia, ponownego zalaminowania płetw,  2 dni dodatkowej pracy, postanowiłem zdać się na kontrafał, poniżej widok wykończonych, poszpachlowanych i poszlifowanych płetw.

Increase

POKŁADNIKI

w/g zalecenia  wykonałem je z klejonych listew sasnowych 50/12 mm, na każdy pokładnik wchodzi 3 szt listew. Kleiłem epidianem 5 + pac w stosunku 1:1 zageszczajac krzemionką koloidalną, wyginałem na szablonie

Increase

Increase

Increase

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Poprawiony: czwartek, 11 października 2012 19:52  

Komentarze  

 
#1 Adam Kłoskowski 2011-02-17 00:48
Wysłałem Ci mailem że trzeba czytać instrukcję obsługi :D ;-) Po lewej u góry - pierwszy link pod logo "jak dodać artykuł....."
Pozdrówki
Adam
 
 
#2 Mariusz 2011-02-17 14:50
Cytuję Adam Kłoskowski:
Wysłałem Ci mailem że trzeba czytać instrukcję obsługi :D ;-) Po lewej u góry - pierwszy link pod logo "jak dodać artykuł....."
Pozdrówki
Adam

no Adaś już się nauczyłem
Dzieki
 
 
#3 Gacek 2011-02-17 19:34
Witam Mariusz!
No, no - zaciekawiłeś mnie swoją konstrukcją. Kiedyś sam budowałem caty ze sklejki i interesuję się jak to robią inni.
Pokaż nam te oblaminowane i pomalowane kadłuby! Czekamy! Pozdrawiam! Gacek.
 
 
#4 Mariusz 2011-02-17 23:13
Cytuję Gacek:
Pokaż nam te oblaminowane i pomalowane kadłuby! .

witaj fragment pomalowanego wnętrza kadłuba masz na jednej z fot powyżej, natomiast na chwilę obecną nie posiadam fot polaminowanych z zewnątrz kadłubów, stoją one przykryte plandeką i zabezpieczone jutro pstryknę foty zimowania Kata. Jak tylko się ociepli, to zacznę budować foliak, w którym będę mógł prowadzić dalsze prawe.
a masz może jakieś foty-rysunki swoich katów???
pozdrawiam Mariusz
 

Niestety nie masz uprawnień do komentowania artykułów. Komentarze dodawać mogą tylko zarejestrowani użytkownicy portalu.

Zaloguj się!

Newsletter: Co nowego?



Wiadomość HTML?


Info

Witryna SzkutnikAmator.pl została utworzona, jest prowadzona i utrzymywana przez szkutnię adamboats.pl oraz sklep żeglarski SZTORMIAKI.PL

Wszelkie prawa zastrzeżone.