SzkutnikAmator.pl

  • Zwiększ rozmiar czcionki
  • Domyślny  rozmiar czcionki
  • Zmniejsz rozmiar czcionki
Home Laminatowe Motorowe Łódź z silnikiem parowym Łódź z silnikiem parowym

Łódź z silnikiem parowym

Email Drukuj PDF

Szalupa z silnikiem parowym

 

Witam wszystkich

Chciałbym za pośrednictwem niniejszego portalu przedstawić jako ciekawostkę  szalupę sześciowiosłową, przerobioną na łódź motorową  napędzaną silnikiem parowym.

Do przebudowy wykorzystałem kadłub 20stopowej szalupy ratunkowej ze Stoczni Marynarki Wojennej z Ustki wykonanej w 1966r. Szalupę kupiłem na Allegro. Do wykonania widocznej na zdjęciach łodzi wykorzystałem jedynie część denną laminatowych skorup tej szalupy reszta laminatów i osprzętu okazała się w moich planach nieprzydatna. Jako że kształt lini teoretycznych tej jednostki jest wybitnie retro znakomicie harmonizuje z zastosowanym napędem. W trakcie przebudowy kadłuba została obniżona o ok.20cm wolna burta (pozbycie się otworów na wiosła i efekt wizualnego wydłużenia kadłuba) i zmieniona część rufowa stępki  (konieczność zabudowania pochwy wału i uzyskania miejsca na propeller przed sterem )

Zabudowa nowego kokpitu i pokładu została wykonana ze sklejki wodoodpornej 6,5mm, zewnętrzna warstwa pokładu i obrzeże z drewna irocco. Do napędu łodzi wykonałem silnik parowy jednocylindrowy z tłokiem w układzie pionowym o średnicy cylindra 80mm i posuwie tłoka 80 mm posiada on zintegrowaną z wałem pompkę do wtłaczania skroplonego kondensatu do kotła (układ pary przepracowanej w obiegu zamkniętym) oraz tzw. rewers  Stephensona do zmiany kierunku obrotów silnika. Kocioł parowy płomiennorurowy w układzie pionowym z 61 płomieniówkami średnicy 25mm i średnicy płaszcza 508mm.

Pojemność eksploatacyjna 58 l. wydajność pary (obliczeniowa) do 160kg/h w zależności od zastosowanego paliwa, ciśnienie eksploatacyjne 9 bar (wodna próba ciśnieniowa 24bar)

W Maju br. łódź przeszła pierwsze próby na wodzie które wykazały pełną przydatnośc użytkową zastosowanego napędu. Jest to jednak prototyp i jako taki wymaga drobnych

poprawek m.in. zmiana kształtu czopucha odprowadzającego spaliny i podwyższenia komina,aby poprawić intensywnośc wytwarzania pary .Zmiany wymaga też propeller obecna średnica 12 cali 3 łopaty 10cali skok nie obciąża silnika w sposób efektywny. Zmiana propellera na większy pozwoli znacznie zmniejszyć prędkość obrotową ,parochłonnośc i zuzycie opału. Opałem jest drewno jako odnawialne źródło energii i jak na razie bez akcyzy. Przedudowa trwała przez ok. 4 lata niezbyt systematycznej pracy po godzinach pracy zawodowej.Poniżej parę fotek z budowy.

Powiększ

Wlaminowany fundament silnika

Powiększ

Powiększ

Części silnika niektóre jeszcze surowe odlewy,a cylinder już po szlifie.

Powiększ

Powiększ Komora rozrzadu pary i koło zamachowe "na gotowo"

Powiększ

Silnik z linią wału gotowy czas zająć się kotłem.

Powiększ

Kocioł- pierwsza para.

Powiększ

Czas na wodowanie.

Widok kotła i maszyny.Tylko podłożyć do pieca i można ruszać w pierwszy rejs.

PowiększNawigare nescesse est

 

Pozdrawiam wszystkich szkutników amatorów byłych ,obecnych i przyszłych i życzę szybkiego ukończenia ich dzieł .

Piotrek                               Jeśli ktoś chciałby wiedzieć więcej to  Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć.

Poprawiony: sobota, 02 czerwca 2012 23:22  

Komentarze  

 
#1 Administrator 2012-06-02 23:27
Piotrze - rewelacja :D
Napisz więcej - jakie masz osiągi prędkości i ile potrzeba drewna na 2-5 godzinny rejs.
Po prostu kapitalny temat a Ty tak mało napisałeś....
I tak mało fotek..
CHCEMY WIĘCEJ !!!!!
:lol:
Pozdrówki
Adam
 
 
#2 Piotr Biały 2012-06-03 11:15
Zdecydowanie za mało. Powtarzam za Adamem - Więcej!
 
 
#3 Jarek 2012-06-03 13:34
Rozumiemy, że ten post miał na celu rozbudzić naszą ciekawość i apetyt na więcej, udało się, a teraz prosimy o danie główne:). Wygląda rewelacyjnie, gratulacje!!!
 
 
#4 Teodor Tomicki 2012-06-03 13:55
Cos pieknego!!Podobne widzialem w Irlandi,tylko kadluby z drewna.Tez prosze o wiecej!!To pierwszy taki temat na "Szkutniku"Dlatego az chce sie zawolac,jeszcze,jeszcze..................,
Pozdrowienia z Irlandi -Teodor
 
 
#5 Teodor Tomicki 2012-06-03 14:04
Zastanawiam sie (pomyslalem o naszych konstruktorach,tych wielkich i tych amatorach)Dlaczego nie ma konstrukci (planow/dokumetacji/)z tum napedem,moze dla konstruktorow,to niewdzieczny temat!?Sadze,ze znalazlo by sie wielu amatorow do zbudowania takich lodzi!
Co o tym sadzi administrator??
Pozdrowienia z Irlandi - Teodor
 
 
#6 Administrator 2012-06-03 15:35
Teo - myślę że nasi "wielcy konstruktorzy" nie spojrzą na taki temat bo z tego nie będą mieli kasy która jest dla nich najważniejsza. A konstruktorzy amatorzy mogą nie znać tematu lub po prostu nie mają czasu bo zarabiają na chlebek w swojej dziedzinie.
Może właśnie Piotrek - to będzie gwiazda tego napędu.
Przy tym łódka wygląda świetnie - widać że Piotr ma "czucie tych spraw" - wie jak ma wyglądać.
Może Piotr podrzuci jakieś swoje przemyślenia rysunki i pojawią się następne "łodzie na parę" :lol:
 
 
#7 Miroslaw Piotrowski (piomir) 2012-06-03 17:25
Jednak ten czerwony kolor kadłuba coś w sobie ma :lol: Mój też jest czerwony i to chyba w identycznym odcieniu.
Ale wracając do tematu - śliczna robota, widzę że masz smykałę i gust. Widać w tej konstrukcji to COŚ czego innym brakuje a co daje przyjemność patrzącemu. Raz jeszcze gratuluję.
Jeśli można prosić więcej informacji o konstrukcji silnika - myślę że nie tylko ja byłbym zainteresowany
 
 
#8 paweł p 2012-06-03 20:06
REWELACJA GRATULUJE
 
 
#9 Marcin Misiak 2012-06-03 21:30
Witaj,
Gratuluję świetnej łodzi i wytrwałości. Pytanie odnośnie silnika - własna konstrukcja i wykonanie?
Pozdrawiam
Marcin
 
 
#10 Jakub Siniarski 2012-06-04 08:59
REWELACJA! szczeka mi opadla jak to zobaczylem, rowniez chce wiecej!!!! :)
 
 
#11 struna59 2012-06-07 06:54
Halo ; Gratuluję . Szyk i elegancja .Romantyzm. Nareszcie epoka dobrych manier.Dyplomacja na wysokim poziomie. Czuwaj.
 
 
#12 wolnym 2012-06-20 08:27
Cytuję Administrator:
Teo - myślę że nasi "wielcy konstruktorzy" nie spojrzą na taki temat bo z tego nie będą mieli kasy która jest dla nich najważniejsza. A konstruktorzy amatorzy mogą nie znać tematu lub po prostu nie mają czasu bo zarabiają na chlebek w swojej dziedzinie.
Może właśnie Piotrek - to będzie gwiazda tego napędu.
Przy tym łódka wygląda świetnie - widać że Piotr ma "czucie tych spraw" - wie jak ma wyglądać.
Może Piotr podrzuci jakieś swoje przemyślenia rysunki i pojawią się następne "łodzie na parę" :lol:

Można takie plany kupić u "Franka" :)
http://vivierboats.com/html/other_motor_steam.html
 
 
#13 Gulek 2020-04-23 13:05
Panie Piotrze, buduję parowiec w starym stylu. Proszę o kontakt 601847122.
ADMINISTRATOR - Czy masz kontakt do Pana Piotra? jeśli tak, to proszę o udostępnienie (oczywiście w miarę możliwości)
 
 
#14 Administrator 2020-04-23 20:51
Gulek - Piotr dawno już nie pisał - pewnie pływa....
asz fajne imię - Gulek :lol:
Spróbuję poszukać email do Piotra
 

Niestety nie masz uprawnień do komentowania artykułów. Komentarze dodawać mogą tylko zarejestrowani użytkownicy portalu.

Zaloguj się!

Newsletter: Co nowego?



Wiadomość HTML?


Info

Witryna SzkutnikAmator.pl została utworzona, jest prowadzona i utrzymywana przez szkutnię adamboats.pl oraz sklep żeglarski SZTORMIAKI.PL

Wszelkie prawa zastrzeżone.