Szalupa z silnikiem parowym
Witam wszystkich
Chciałbym za pośrednictwem niniejszego portalu przedstawić jako ciekawostkę szalupę sześciowiosłową, przerobioną na łódź motorową napędzaną silnikiem parowym.
Do przebudowy wykorzystałem kadłub 20stopowej szalupy ratunkowej ze Stoczni Marynarki Wojennej z Ustki wykonanej w 1966r. Szalupę kupiłem na Allegro. Do wykonania widocznej na zdjęciach łodzi wykorzystałem jedynie część denną laminatowych skorup tej szalupy reszta laminatów i osprzętu okazała się w moich planach nieprzydatna. Jako że kształt lini teoretycznych tej jednostki jest wybitnie retro znakomicie harmonizuje z zastosowanym napędem. W trakcie przebudowy kadłuba została obniżona o ok.20cm wolna burta (pozbycie się otworów na wiosła i efekt wizualnego wydłużenia kadłuba) i zmieniona część rufowa stępki (konieczność zabudowania pochwy wału i uzyskania miejsca na propeller przed sterem )
Zabudowa nowego kokpitu i pokładu została wykonana ze sklejki wodoodpornej 6,5mm, zewnętrzna warstwa pokładu i obrzeże z drewna irocco. Do napędu łodzi wykonałem silnik parowy jednocylindrowy z tłokiem w układzie pionowym o średnicy cylindra 80mm i posuwie tłoka 80 mm posiada on zintegrowaną z wałem pompkę do wtłaczania skroplonego kondensatu do kotła (układ pary przepracowanej w obiegu zamkniętym) oraz tzw. rewers Stephensona do zmiany kierunku obrotów silnika. Kocioł parowy płomiennorurowy w układzie pionowym z 61 płomieniówkami średnicy 25mm i średnicy płaszcza 508mm.
Pojemność eksploatacyjna 58 l. wydajność pary (obliczeniowa) do 160kg/h w zależności od zastosowanego paliwa, ciśnienie eksploatacyjne 9 bar (wodna próba ciśnieniowa 24bar)
W Maju br. łódź przeszła pierwsze próby na wodzie które wykazały pełną przydatnośc użytkową zastosowanego napędu. Jest to jednak prototyp i jako taki wymaga drobnych
poprawek m.in. zmiana kształtu czopucha odprowadzającego spaliny i podwyższenia komina,aby poprawić intensywnośc wytwarzania pary .Zmiany wymaga też propeller obecna średnica 12 cali 3 łopaty 10cali skok nie obciąża silnika w sposób efektywny. Zmiana propellera na większy pozwoli znacznie zmniejszyć prędkość obrotową ,parochłonnośc i zuzycie opału. Opałem jest drewno jako odnawialne źródło energii i jak na razie bez akcyzy. Przedudowa trwała przez ok. 4 lata niezbyt systematycznej pracy po godzinach pracy zawodowej.Poniżej parę fotek z budowy.
Wlaminowany fundament silnika
Części silnika niektóre jeszcze surowe odlewy,a cylinder już po szlifie.
Komora rozrzadu pary i koło zamachowe "na gotowo"
Silnik z linią wału gotowy czas zająć się kotłem.
Kocioł- pierwsza para.
Czas na wodowanie.
Widok kotła i maszyny.Tylko podłożyć do pieca i można ruszać w pierwszy rejs.
Pozdrawiam wszystkich szkutników amatorów byłych ,obecnych i przyszłych i życzę szybkiego ukończenia ich dzieł .
Piotrek Jeśli ktoś chciałby wiedzieć więcej to Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć.
Komentarze
Napisz więcej - jakie masz osiągi prędkości i ile potrzeba drewna na 2-5 godzinny rejs.
Po prostu kapitalny temat a Ty tak mało napisałeś....
I tak mało fotek..
CHCEMY WIĘCEJ !!!!!
Pozdrówki
Adam
Pozdrowienia z Irlandi -Teodor
Co o tym sadzi administrator??
Pozdrowienia z Irlandi - Teodor
Może właśnie Piotrek - to będzie gwiazda tego napędu.
Przy tym łódka wygląda świetnie - widać że Piotr ma "czucie tych spraw" - wie jak ma wyglądać.
Może Piotr podrzuci jakieś swoje przemyślenia rysunki i pojawią się następne "łodzie na parę"
Ale wracając do tematu - śliczna robota, widzę że masz smykałę i gust. Widać w tej konstrukcji to COŚ czego innym brakuje a co daje przyjemność patrzącemu. Raz jeszcze gratuluję.
Jeśli można prosić więcej informacji o konstrukcji silnika - myślę że nie tylko ja byłbym zainteresowany
Gratuluję świetnej łodzi i wytrwałości. Pytanie odnośnie silnika - własna konstrukcja i wykonanie?
Pozdrawiam
Marcin
Można takie plany kupić u "Franka" :)
http://vivierboats.com/html/other_motor_steam.html
ADMINISTRATOR - Czy masz kontakt do Pana Piotra? jeśli tak, to proszę o udostępnienie (oczywiście w miarę możliwości)
asz fajne imię - Gulek
Spróbuję poszukać email do Piotra
Kanał RSS z komentarzami do tego postu.