SzkutnikAmator.pl

  • Zwiększ rozmiar czcionki
  • Domyślny  rozmiar czcionki
  • Zmniejsz rozmiar czcionki
Home Starlight "Krzywus" Starlight " Krzywus " - Chopper

Starlight " Krzywus " - Chopper

Email Drukuj PDF

Witam Szanownych Państwa

Od prawie 2 lat mam zaległą relację o dalszych losach Krzywusa.

Trochę nie mogłem się zebrać a czas szybko leci ale w końcu jest :) .

Geneza zmian była bardzo prosta. Poprawa właściwości nautycznych. Ze względu na rozkład wyporności Krzywus miał wybitne tendencje do nurkowania dziobami, zwłaszcza pod genakerem.

Doszedłem do wniosku , że należy zwiększyć wyporność na dziobach i przesunąć środek wyporu części dziobowej jak najniżej. Drugą zmianą było wypłaszczenie części rufowej i zwiększenie wyporności, również ze względu na pływanie pod genakerem. Przy kursach bagsztagowych załoga przesuwa się mocno do tyłu i przy pierwotnym układzie , gdzie v kształt dna nie generuje wystarczającej siły nośnej, zbytnio przytapialiśmy rufy. Niejako przy okazji :) wprowadziliśmy jeszcze kilka poprawek. Zmiana mieczy na bardziej smukłe – zmniejszenie oporów przy większych prędkościach, zmiana belek drewnianych o dużych przekrojach na aluminiowe, dołożenie szyny do samo halsującego foka i kilka drobnych pierdół.

Poniżej szkic zmian przekrojów.

Płaty poszycia dziobu i rufy zostały wykonane w bardzo prymitywnych formach frezowanych w styrodurze. Jakość powierzchni żałosna , ale koszt oprzyrządowania niski.

Materiał – laminat e-s na przekładce spheretex 4mm

 

Po wklejeniu w kadłuby całość dodatkowo oblaminowana z zakładką na " pierwotny " kadłub.

 

Carbonowy postument pod maszt.

 

Drugą dużą częścią projektu było wykonanie nowych mieczy. Poniżej diagram. Aby trochę obniżyć koszty robiłem je trochę dookoła. W pkt:

  • wylaminowanie skorup w formach

  • po zamknięciu zalanie pianką PU 100kg/m3

  • oblaminowanie z zewnątrz tak powstałego rdzenia tkaniną węglową i hybrydą węgiel/aramid.

 

Niestety 5B na Bałtyku zweryfikowało wytrzymałość i jeden miecz szlag trafił :)

Kolejny wykonałem już jak należy, czyli pełno-węglowe połówki w formie, sklejone i wypełnione tym razem pianką epoksydową 250kg/m3.

Na razie pływamy z dwoma wykonanymi w różnych schematach i zobaczymy co czas pokaże.

Generalnie ze zmian jestem zadowolony, przyniosły zakładany efekt, oczywiście w miarę możliwości modyfikacji jak i możliwości technicznych/finansowych.

Może trochę inaczej rozwiązałbym kształt rufy ale to są szczegóły by nie powiedzieć szczególiki :).

 

 

W 2015, prawie zaraz po wodowaniu wybraliśmy się ze znajomymi w 3 katamarany na wyprawę wzdłuż wybrzeża Bałtyku. Super udany wyjazd, niestety trasa zrobiona tylko do połowy ze względu na sztorm. Jak ktoś ma face"a to : https://www.facebook.com/BalticCatamaranChallenge/?ref=bookmarks

Increase

Increase

 

Rok 2016 poświęciliśmy na pływanie rekreacyjne i regaty.

Udało się wywalczyć 3 miejsce w PPPK ( Puchar Polski Południowej Katamaranów ) , pokazuje to że Krzywus ma potencjał :).

Ponieważ mam raczej niespokojną naturę, to zaczął powstawać nowy projekt – Krzywus II , czyli nowe kadłuby do starego osprzętu. Ale to już na następny artykulik.

http://szkutnikamator.pl/index.php/laminat/laminat-zaglowe/307-katamaran-krzywus-ii/1542-katamaran-krzywus-ii

 

Pozdrawiam wszystkich

Kornel

Poprawiony: czwartek, 24 listopada 2016 10:49  

Komentarze  

 
#1 MarekJ 2016-11-09 20:21
Profi :) Rozumiem że następny Krzywus już na foilach :)
 
 
#2 Administrator 2016-11-12 11:49
Widzę duuuży postęp technologiczny. Brawo
Następny Krzywus to już będzie rakieta :-)
 
 
#3 kornel wieczorek 2016-11-13 18:58
Nie ukrywam , że myślę o c-foil'ach, w każdym razie skrzynki mieczowe będą mogły je przyjąć ;).
Co do technologii - trzeba iść z duchem czasu :)
 

Niestety nie masz uprawnień do komentowania artykułów. Komentarze dodawać mogą tylko zarejestrowani użytkownicy portalu.

Zaloguj się!

Newsletter: Co nowego?



Wiadomość HTML?


Info

Witryna SzkutnikAmator.pl została utworzona, jest prowadzona i utrzymywana przez szkutnię adamboats.pl oraz sklep żeglarski SZTORMIAKI.PL

Wszelkie prawa zastrzeżone.