SzkutnikAmator.pl

  • Zwiększ rozmiar czcionki
  • Domyślny  rozmiar czcionki
  • Zmniejsz rozmiar czcionki
Home Patenty i porady Montaż rurki instalacyjnej na przewody wewnątrz masztu

Montaż rurki instalacyjnej na przewody wewnątrz masztu

Email Drukuj PDF

Montaż rurki instalacyjnej na przewody wewnątrz masztu

Prace należy zacząć od ułożenia masztu w pozycji roboczej.

Idealne byłyby kobyłki. Okucia topu i pięty należy zdjąć. Należy przemyśleć w której części przekroju masztu rurka będzie najmniej przeszkadzać i nie ucierpi w skutek tarcia od fałów.

Fały należy uporządkować do jednego boku przy pomocy drutów, linek itp i napiąć wewnątrz masztu. Widoczny top masztu ze zdjętym okuciem które go zamyka.

Prace łatwiej wykonać w maszcie gdzie fały prowadzone są na zewnątrz. Jeśli fały są wewnątrz masztu montaż rurki jest trudniejszy lecz możliwy. W tym wypadku wewnątrz masztu poprowadzono 4 fały. Fały są w połowie długości tekstylne a w połowie stalowe. Wybranie fałów tak aby wewnątrz masztu pozostały tylko odcinki stalowe chroni fały tekstylne przed pobrudzeniem. W wypadku fałów tekstylnych na całej długości zalecałbym wywleczenie fałów na zewnątrz i zastąpienie ich na czas prac cienkimi linkami tymczasowymi. Na zdjęciu widać jak wykorzystać jeden z fałów do przeciągnięcia linki pilotującej. Pięta masztu.

Główny materiał: instalacyjna rurka PCV. W tym przypadku fi 22 mm. Potrzebne są też łączniki do w/w rurek oraz klej poliuretanowy ( może być SIKAFLEX 291, 292. W tym przypadku klej firmy BEKO. Bardzo silnie spaja PCV i ALUMINIUM. Odporny na UV, słoną wodę, wibracje itp.

Linka - pilot została przeciągnięta.

Na linkę będziemy nawlekać rurkę połączoną łącznikami. Łączna długość rurki jest po parę cm krótsza na każdym z końców od masztu.

Wnętrze masztu może być zapylone, zakurzone a nawet tłuste. Do linki - pilota przywiązujemy gałgan - wycior ze szmaty i nasączamy wodą z płynem lub nawet ACETONEM lub NITRO (uwaga rozpuszczalniki niszczą fały tekstylne ). Wycior przeciągamy wielokrotnie tam i z powrotem w celu oczyszczenia masztu wewnątrz. Następnie pozostawiamy do wyschnięcia. WIdoczny wycior ze szmaty, linka- pilot i wiadro wody z płynem.
Jeśli przewody rurką mają iść nie tylko na top lecz również np do lampy silnikowej, masztowej, podsalingowej itp należy wykonać stosowne, spore, podłużne wycięcia w rurce. Widoczne wycięcie w rurce i przymiarka rurki do masztu. Rurką będziemy wprowadzać suwliwie po lince-pilocie. Linka-pilot musi być bardzo mocno napięta. Ułatwia to pracę.

Widoczny maszt, rurka i linka-pilot. Całość napięta mocno.

Do rurki należy wprowadzić oddzielną linkę-pilota do wciągnięcia przewodów w miejsca wykonanych wycięć. WIdoczna czarna linka pilot z pętelką zamocowana taśmą. Pętelkę chwytamy później przez otwór masztu przy pomocy haczyka z drutu.

Moment kulminacyjny. Rurka zostanie przyklejona wewnątrz masztu. Stosowne porcje kleju nakładamy grubo co około 20 - 30 cm. Zaleca się najpierw wtarcie niewielkich ilości kleju w miejscach gdzie będziemy go nakładać celem wykonania warstwy kontaktowej.

Rurka z nałożonym klejem punktowo, na całej długości masztu.

Rurka została wprowadzona do wnętrza masztu a następnie obrócona tak aby porcje kleju znalazły się między rurką a ścianką masztu. Zalecane jest takie ułożenie masztu aby grawitacja dociskała rurkę do masztu w miejscu klejenia. Gdy od razu wprowadzimy do rurki przewody, ich ciężar dodatkowo dociśnie ją do masztu. Można trochę potrząsnąć masztem aby klej dobrze przyległ do masztu. Widoczna pięta masztu, rurka i wystające przewody. Wyprowadzono 3 przewody na top i jeden w okolice salingów.

Wyprowadzony przewód lampy masztowej/silnikowej + oświetlenia pokładu.

Top masztu, rurka, wyprowadzone przewody. Końce rurek należy szczególnie mocno przyleić przez dołożenie dodatkowo kleju przez otwarte końce masztu. Maszt pozostawiamy w tej pozycji do pełnego utwardzenia kleju.

 

 

Niestety nie masz uprawnień do komentowania artykułów. Komentarze dodawać mogą tylko zarejestrowani użytkownicy portalu.

Zaloguj się!

Newsletter: Co nowego?



Wiadomość HTML?


Info

Witryna SzkutnikAmator.pl została utworzona, jest prowadzona i utrzymywana przez szkutnię adamboats.pl oraz sklep żeglarski SZTORMIAKI.PL

Wszelkie prawa zastrzeżone.