"Salmo 15-S lugger" - Żaglówka do samodzielnej budowy
Salmo 15-S to łódź żaglowa do budowy metodą szycia i sklejania (ang. stitch and glue) ze sklejki wodoodpornej 8 i 10 mm, prosta w budowie.
Zalecane jest oblaminowanie od zewnątrz dna kadłuba żywicą epoksydową zbrojoną tkaniną szklaną.
Technologia ta zapewnia dużą wytrzymałość i trwałość konstrukcji przy minimalnych zabiegach koserwacyjnych.
Długość całkowita - 4,66 m
Szerokość całkowita - 1,63 m
Zanurzenie - 0,18 / 0,9 m
Ożaglowanie ket lugrowy - 9,5 m2
Wyporność do KLW - 0,32 t
Komory wypornościowe - 0,29 m3
Załoga - 1-4 osób
Nasza firma HobbyStyl.pl oferuje kompletne zestawy elementów do samodzielnej budowy jachtu.
Kliknij w powyższy link aby przejśc do strony sklepowej
Projekt nawiązuje do tradycyjnych łodzi z północnocno-zachodniej Europy, szczególnie z rejonu Bretonii.
Jak na swoją długość jest stosunkowo pojemna i stabilna.
Wysoka burta i stałe komory wypornościowe na dziobie i rufie o łącznej objętości 290 l zapewniają odpowiednie bezpieczeństwo.
Po doposażeniu (tent, silnik przyczepny) łódź może służyć nawet do dłuższej turystyki dla 2 osób.
Charakterystyczne cechy łodzi:
- podniesiona tylna podłoga wypełnia dokładnie przestrzeń między ławkami tworząc wygodne miejsce do spania (pod tentem) dla 2 dorosłych osób,
- bryzgoszczelny bagażnik dziobowy o pojemności ok. 230 l,
- proste i efektywne ożaglowanie lugrowe,
- maszt bez olinowania stałego,
- wiosła dulkowe jako napęd pomocniczy,
- łodź ma mksymalną długość, jaką można uzyskać wykonując tylko 1 łączenie na najdłuższych pasach poszycia wyciętych z arkusza sklejki o długości 250 cm.
Maszt i rejka są sosnowe klejone, żagiel z dacronu.
Większość elementów zabudowy kadłuba jest komputerowo wycinana ze ze sklejki, co znacznie przyspiesza budowę i oszczędza ilość potrzebnego drewna litego.
Ciekawym rozwiązaniem jest jednolita płetwa sterowa, podnoszona i opuszczana wzdłuż osi obrotu.
Rumpel z klejonej dębiny. Listwa odbojowa z dębu lub mahoniu.
Salmo 15-S może być wyposażony w silnik przyczepny mocowany na pawęży, o mocy ok. 3,5 KM
Zestawy podstawowy obejmuje:
- wycięte komputerowo elementy kadłuba:
- dno,
- burty,
- pawęż,
- grodzie,
- denniki,
- pokłady dziobowy i rufowy,
- skrzynkę mieczową,
- ster,
- miecz,
- dziobnicę,
- skeg,
- plany łodzi, w tym projekt osprzętu, żagli, okuć,
- instrukcję budowy
Zakup jednego zestawu uprawnia do budowy jednej łodzi.
Ustalić należy rodzaj sklejki wodoodpornej, przeznaczonej do budowy, gdyż istnieje tu spora rozpiętość cen i jej rodzajów.
Propnowana jest najtańsza sklejka wodoodporna sosnowa lub liściasta produkcji krajowej.
Jej jakość jest wystarczająca do budowy łodzi, jednakże poza niewielkimi elemantami jak ster, pawęż, pokłady, powinna być raczej pomalowana farbami, ze względu na niezbyt ciekawy wygląd powierzchni.
Do wykończenia lakierem bardziej odpowiednie są sklejki wyższej jakości z drewna egzotycznego (sapeli, okume, teak), lub przynajmniej z zewnętrznymi obłogami (warstwami) z tego drewna.
Pozostałe materiały do budowy łodzi zazwyczaj kompletuje budowniczy.
Sposób wykończenia, rodzaj drewna na listwy odbojowe, kolorystyka, użyte farby i lakiery i ich zużycie w praktyce będą zależały od preferencji i umiejętności budowniczego.
Zazwyczaj też są zużywane sukcesywnie i wydatki mogą być rozłożone w czasie.
Są to w większości materiały ogólnodostępne lub możliwe do zamówienia:
- żagiel,
- drewno na drzewca (maszt, bom, rejka, gafel),
- listwy drewniane na pozostałe elmenty zabudowy,
- żywice epoksydowe, utwardzacze,
- wypełniacze do szpachlówki,
- taśma i tkanina szklana,
- okucia ze stali nierdzewnej,
- drut i zaciski do szycia elementów kadłuba,
- wkręty i śruby nierdzewe,
- wiosła i dulki,
- bloczki, knagi, liny, itp.,
- farby, lakiery, rozcieńczalniki.