Witam,
Stałem się posiadaczem drewnianego masztu z likszparą z jachtu typu Rambler.
Transport przebiegł sprawnie:-)
Różnica w długości grota i masztu:
Jak widac masz jest za krótki. Dlugość 6,30 m Czy praktykowalo się "przedłużanie" masztów ? Jeśli już to łatwiej byłoby od dolu - brak konieczności dopasowania likszpary.
Wymiary grota jaki posiadam jak widać jest to grot od omegi. Fok najprawdopodobniej też będzie od Omegi:
Przypominam, że jacht jest wzorowany na Sztrandku 650 (u mnie długość 6,00 m)
Jaką długość ma posiadać masz do tego grota ?
Mogę przyjąć jako jakiś punkt odniesienia WYSOKOŚĆ MOCOWANIA BOMU NAD DACHEM KABINY - około 0,4 m
to mi daje wysokość masztu 7,5 m.
Długość bomu - W oryginale Sztrandek ma bom o dlugości 2,97 m. Mi z przeskalowania całości wyszło około 2,6 m.
Jak widać długość liku dolnego to jedynie 2,5 m. Jeśli będę chciał posiadać bom dłuzszy niż lik dolny grota to czy będą tego jakies konsekwencje?
Podstawa masztu:
Sailingi- krótkie czy taka długość może zostać ?
Kolejne pytanie - wanty biegnące od topu masztu na rufe - podwójne czy pojedyńcza. Wolę pojedyńczą bo mniej stalówki i prosciej.
Poniżej widok pojedyńczej wanty. Takie rozwiązanie widziałem np w Omegach i Pasjach
Kogut, podstawa masztu, płaskowniki do mocowania want na rufie:
Pomysł na przedłużenie masztu:
Popiel - podstawa masztu
Niebieski - przedłużenie trzy dopasowane deski (np dąb) coś w stylu jaskółczego ogona
Pomarańcz - nakładki po bokach sklejka 12 mm
Całość klejona i skręcana śrubami fi 8mm
Pozdrawiam :-)
cdn
Budowa 6 metrowego jachtu cz. 16 kładzenie dachu« poprzednia | następna »Budowa 6 metrowego jachtu cz. 18 laminowanie |
---|
Komentarze
znajomy ma do oddania maszt od TRENERA 7m ( za darmo w dobre ręce )
Pozdrawiam Radek
7 m to tez mało - patrz wymiary grota
Teoretycznie tak ale:
1.Przedlużenie masztu to prace stolarskie w których mam doświadczenie jestem to w stanie sam wykonać, O szyciu żagli nie mam bladego pojęcia.
2. Z jakiś powodów zarówno Sztrandek 650 jak i Omega mają maszty o długości około 8 m
3. Nie wiem jakie siły występuja u podstawy masztu ale biorąc pod uwagę wytrzymałość drewna wydaje sie "na tzw chłopski rozum" że jeśli przedłużenie zostanie wykonane solidnie - jakaś konstrukcja typu jaskółczy ogon etc to powinno być OK. W zaprzyjaźnionym klubie żeglarskim otrzymałem informację że teoretycznie da sie
4. Jak się będzie zachowywał jacht o tych wymiarach i masie (z balastem okolo 500 kg) przy pomniejszonym grocie i foku ?
Czy 6 metrowy jacht z 6 metrowym masztem nie będzie przypadkiem niedożaglowany ?
i
Posiadany maszt jest w dobrym stanie, drewno jest zdrowe. Na początek wystarczy.
Wykonanie nowego masztu to nie są dwa dni pracy. Samo znalezienie bezsecznych desek tej długości to spory klopot.
To jest wiele wiele dni pracy...
Podziwiam twój upór w zakresie robienia wszystkiego odwrotnie niż szkutnictwo nakazuje. 1. Statek 6 m i 500 kg balastu - tzw klasa 1/2 tony. Przecież ci wyjdzie wspólczynnik balastowy 50%. 2. Na twoim pokladzie, wzorowanym na lotniskowcach -pancernikach Hyuga możesz postawić dowolny maszt, ale propozycja masztu od Trenera jest najlepsza. Uszytuowany jest bardzo wysoko, więc im lżejszy tym lepiej. Wysoki ci nie jest do niczego potrzebny. 3. Proporcja żagli od Omegi nie pasuje do twojego eklektycznego skadaka. 4. Zacznij myśleć o peryskopie dla sternika, żeby coś widzia. 5. O achtersztagu nie myśl, bo nigdy nie dojdziesz do fazy jego montowania, Jak zainstalujesz balast, odpadnie dno. 6. Zamiast "kogucika" zrób zwyke cęgi. Tą aluminiową rurę może to przedużyć nawet o 50 cm jeśli cię to zbawi. 7. Nie pisz już więcej, że budujesz Sztrandka. Obrażasz konstruktora i lamiesz prawo.
Stopy wody pod lóżkiem,
Zośliwa Malpa - bylytcsmok - pozdrawia
bylytcssmok - wez się odemnie odczep i przestań zamieszczać złośliwe uwagi
Odległość od płaszczyzny ławki kokpitu do krawędzi dachu owszem jest zwiększona ale nie jest większa ani od tej odległości np w Pasji 800 czy w Sztrandku 650 - czyli widoczność jaką będzie miał sternik nie będzie jak piszesz dramatycznie gorsza.
Nie podoba Ci sie maszt ? To ma być amatorski jacht do rekreacyjnego plywania. W Polsce plywaja setki jachtów z drewnianymi masztami i jakoś jest dobrze. Taki maszt dostałem i taki będzie.
CZepiasz się pokładu - sklejka 8mm wg tego co mi tu radzono, przekrój pokladników dachowych nie odbiega od przeciętnie występujących w tej wielkości jachtach.
Robisz to co robiłeś od poczatku. Zero pożytecznych wskazówek (realnych ) tylko krytyka, krytyka pusta krytyka.
Nie pisz już więcej ...
Kanał RSS z komentarzami do tego postu.