Ahoj,
Witam budowniczych, potencjalnych i zastanawiających się nad budową oraz wszystkich guru z ich bezcennymi radami.
Nad budową własnej łódki myślałem już wiele lat wcześniej,lecz marzenia nabrały realnego kształtu gdy trafiłem na stronę z planami (darmowymi ! ) publikowanymiprzez konstruktora Wojtka Kasprzaka jachtu sklejkowego Sztrandek. Analizowałem sposób wykonania co za tym idzie potrzebne narzędzia i materiały. W miądzyczasie konstruktor opublikował wersję Sztrandek plus czyli rozciągnięty do wym. 650cm.Mój wybór padł na tę konstrukcję w wersji sklejkowej. Wręgi robocze w pliku dwg wdrukowałem na ploterze w skali 1:1. Na tekturze ( malarska sklejona z dwóch 1m pasów )przenosiłem szpikulcem charakterystyczne punktu poszczególnych wręg. Na tak wykonanym rysunku składałem poszczególne wręgi.Używałem klejów , epidian 5 z 50%Ida ze względu na
wilgotność pomieszczenia oraz D4 .
Wręgi wykonałem całościowo tzn z pokładówką i wspornikami klejone na gotowo. Wykonanie tych elementów całościowo na szablonie gwarantuje dokładność.
Na stole ( 1/2 płyty "18" OSB) zrobiłem prosty przyrząd do mocowania struganych listew 45x35 ( nóg) mocujących wręgi do ramy montażowej.Umożliwia dokładne wypoziomowanie pion i symetrię zamontowanch wręg do ramy montażowej a co najważniejsze w moim przypadku pracę samemu i bez wysiłku i jedynie drobnych korekt do wskazań poziomicy wodnej i poziomicy 250cm
Ramę montażową wykonałem zgodnie z projektem -deski 25mm x 120mm, prostowane jednostronnie na wyrówniarce skręcane na wkręty fi6x80 z łbem 6kt i podkładką powiększoną. Nóżki z listwy 50x50x 150mm dwustronnie strugane. Rama ustawiona na wylewce betonowej, wypoziomowana za pomocą klinów. Oś wzdłużna jest wytyczona naciągniętym drutem fi2,5 i biegnie przez otwory fi 20 wykonane we wszystkich żebrach poprzecznych ramy. Dzięki temu drut jest napiętu przez cały czas , na całej długości ramy i umożliwia bieżącą kontrolę symetri( a przy naciąganiu wzdłużników może dojść do niekontrolowanego przesunięcia ramy. Na jednym boku ramy wyznaczyłem położenie poszczególnych wręg oraz łatą ustawioną prostopadle do osi(druta) przenosiłem na drugi bok ramy.
Wręgi z nogami w rozstawie 90cm są wyposażone w poprzeczkę na której opierają się o ramę na odpowiedniej wysokości. Przykręciłem każdą nogę do boku ramy( po sprawdzeniu położenia ,pozimów poprzecznego i KLW oraz spionowniu wręgi) dwoma wkrętami fi8x120mm z łbem 6kt i podkładki powiększonej. nowi od wewnątrz połączyłem skośnymi zastrzałami (odpadowa płyta osb gr 15x80mm).Wszystkie wrągi mają przygotowane wycięcia na stępkę ( 2x20/200mm) oraz wzdłużniki 25x50mm. Również stewa dziobowa ma wycięcia na wzdłużniki burtowy i obłowe( choć tu się chyba pospieszyłem) oraz dejwood wykonany z klejonego dębu. Pawęż wykonałem zespoloną ( wręga O i O+ ) połączone dębowym dejwoodem . Zamontowanie tych elementów ułatwia montaż stępki.
Wszystkie opisane prace mam na zdjęciach które zamieszczę w następnej części wobec problemów z ich publikacją
Pozdrawiam Maciek
maciek buduje jacht sztrandek 650 cz.2« poprzednia |
---|