SzkutnikAmator.pl

  • Zwiększ rozmiar czcionki
  • Domyślny  rozmiar czcionki
  • Zmniejsz rozmiar czcionki
Home Maciek buduje jacht Sztrandek 650 Maciek buduje jacht Sztrandek 650

Maciek buduje jacht Sztrandek 650

Email Drukuj PDF

Ahoj,

Witam budowniczych, potencjalnych i zastanawiających się nad budową oraz wszystkich guru z ich bezcennymi radami.

Nad budową własnej łódki myślałem już wiele lat wcześniej,lecz marzenia nabrały realnego kształtu gdy trafiłem na stronę z planami (darmowymi ! ) publikowanymiprzez konstruktora Wojtka Kasprzaka jachtu sklejkowego Sztrandek. Analizowałem sposób wykonania co za tym idzie potrzebne narzędzia i materiały. W miądzyczasie konstruktor opublikował wersję Sztrandek plus czyli rozciągnięty do wym. 650cm.Mój wybór padł na tę konstrukcję w wersji sklejkowej.  Wręgi robocze w pliku dwg wdrukowałem na ploterze w skali 1:1.  Na tekturze ( malarska sklejona z dwóch 1m pasów )przenosiłem szpikulcem charakterystyczne punktu poszczególnych wręg. Na tak wykonanym rysunku składałem poszczególne wręgi.Używałem klejów , epidian 5 z 50%Ida ze względu na

wilgotność pomieszczenia oraz D4 .

Wręgi wykonałem całościowo tzn z pokładówką i wspornikami klejone na gotowo. Wykonanie tych elementów całościowo na szablonie gwarantuje dokładność.

Na stole ( 1/2 płyty "18" OSB) zrobiłem prosty przyrząd do mocowania struganych listew 45x35 ( nóg) mocujących wręgi do ramy montażowej.Umożliwia dokładne wypoziomowanie  pion i symetrię zamontowanch wręg do ramy montażowej a co najważniejsze w moim przypadku pracę samemu i bez wysiłku i jedynie drobnych korekt do wskazań poziomicy wodnej i poziomicy 250cm

Ramę montażową wykonałem zgodnie z projektem -deski 25mm x 120mm, prostowane jednostronnie na wyrówniarce skręcane na wkręty fi6x80 z łbem 6kt i podkładką powiększoną. Nóżki z listwy 50x50x 150mm dwustronnie strugane. Rama ustawiona na wylewce betonowej, wypoziomowana za pomocą klinów. Oś wzdłużna jest wytyczona naciągniętym drutem fi2,5 i biegnie przez otwory fi 20 wykonane we wszystkich żebrach poprzecznych ramy. Dzięki temu drut jest napiętu przez cały czas , na całej długości ramy i umożliwia bieżącą kontrolę symetri( a przy naciąganiu wzdłużników może dojść do niekontrolowanego przesunięcia ramy. Na jednym boku ramy wyznaczyłem położenie poszczególnych wręg oraz łatą ustawioną prostopadle  do osi(druta) przenosiłem na drugi bok ramy.

Wręgi z nogami w rozstawie 90cm są wyposażone w poprzeczkę na której opierają się o ramę na odpowiedniej wysokości. Przykręciłem każdą nogę do boku ramy( po sprawdzeniu położenia ,pozimów poprzecznego i KLW oraz spionowniu wręgi) dwoma wkrętami fi8x120mm z łbem 6kt i podkładki powiększonej. nowi od wewnątrz połączyłem skośnymi zastrzałami (odpadowa płyta osb gr 15x80mm).Wszystkie wrągi mają przygotowane wycięcia na stępkę ( 2x20/200mm) oraz wzdłużniki 25x50mm. Również stewa dziobowa ma wycięcia na wzdłużniki burtowy i obłowe( choć tu się chyba pospieszyłem) oraz dejwood wykonany z klejonego dębu. Pawęż wykonałem zespoloną ( wręga O i O+ ) połączone dębowym dejwoodem . Zamontowanie tych elementów ułatwia montaż stępki.

Wszystkie opisane prace mam na zdjęciach które zamieszczę w następnej części wobec problemów z ich publikacją

Pozdrawiam Maciek

 


Poprawiony: niedziela, 17 czerwca 2012 20:34  

Niestety nie masz uprawnień do komentowania artykułów. Komentarze dodawać mogą tylko zarejestrowani użytkownicy portalu.

Zaloguj się!

Newsletter: Co nowego?



Wiadomość HTML?


Info

Witryna SzkutnikAmator.pl została utworzona, jest prowadzona i utrzymywana przez szkutnię adamboats.pl oraz sklep żeglarski SZTORMIAKI.PL

Wszelkie prawa zastrzeżone.