Witam ,
Odcinek ten poświęcony jest pracom przy poszywaniu kadłuba.
Aby ułatwić sobie późniejsze prace, przed poszyciem wykonałem trasowanie szpary pod skrzynkę mieczową wraz z ctđciowym jej nacięciem oraz trasowaniem i wierceniem otworów podszpilki mocujące balast zewnętrzny ( szablon )
wykonanie częściowej / nie osłabiającej zbytnio stępki przed poszyciem / szpary pod skrzynię mieczową rozpocząłem od otworów pilotowych fi8 w osi stępki z zachowaniem pionu osi otworów.Otwory co 10÷15cm na długości skrzyni . Następnie otwory rozwierciłem na przelot wiertłem fi 34mm z pilotem fi8 / grubość skrzynki sklejkowej /.
Następnie obrys szpary wytyczony rozwierconymi otworami wykonałem frezem fi6 na głębokość~15mm. Rowek ten pozwala wykonanie na czysto i z zastosowaniem wyrzynarki ( max 50mm) ostatecznego otworu później, po odwróceniu kadłuba
Następną pracą przed poszyciem to wzmocnienie węzła stewa dzobowa- stępka-wzdłużniki obła II i burtowe, z blachy kwas. gr. 1,5mm
Przygotowanie do przykręcenia na Sika
Wzmocnienie łączy wręgę 9 ( sklejka gr8 przy użyciu 2 szt śrub M6 z nakrętkami ( A2) ; stępkę poprzez dejwood ( szpilka M8 znakrętkami); stewę dziobową poprzez dejwood ( szpilka M8 z nakrętkami)a następnie stewę dziobową z wzdłużnikami obła II oraz wzdłużnikami burtowymi (po dwie śruby M6x30 z nakrętkami).Wzmocnienie zakończone jest zagięciem o wym 10x15cmjako późniejsze wzmocnienie pod sztagownik oraz kipy dziobowe.
Kolejnymi elementami jake wykonałem przed poszyciem ( uważam, że na tym etapie jest łatwiej) to oblistwowanie końcowki koi dziobowej( za wręgą 9) - listwy 25x25 mocowane 6-7mm poniżej krawędzi wycięcia we wrędze 9
następnie wykonanie poszerzenia wzdłużnika pod oblistwowanie dna sudzienki kotwicznej.
Dopasowałem również obramowanie ścianki dzobowej( demontowalna na wkrętach ścianka zesklejki 6mm, umożliwia dostęp , w razie konieczności, do mocowania haka holown. czy mocowań kosza jak również konserwację.
Przygotowłem również wzmocnienie rufowe łączące wzdłużnik burtowy,belkęskośną ( ączy wzdłużnik i obło II wręgi "0") z pawężą.Przegięcia ( ~20mm) służ do dospawania później półki do połączenia z ławką kokpitu i wzmocnienie dla kip rufowych.
Etap poszywania rozpocznę od pokazania bliżej przyrządu (zgodnie z sugestią Adama-pozdr), jaki zbudowałem do ukosowania połączeń ( sklejka poszycia, deski stępki) Na rys naniosłem wymiary.Jeśli byłyby jakieś pytania chętnie odpowiem.
Zakład sklejki 8mm wynosi ~77mm . Sklejka wytrasowana jest na podstawie szablonów z tektury ( ~1,5mm grubości) a następnie wycięty na gotowo pas poszycia oraz przygotowanie krawędzi ( prostowanie )wzdłuż której będzie frezowany skos łączenia. Przygotowana krawędź pasa sklejki układam równo z krawędzią stołu przyrządu. Następnie mocuję sklejkę dwoma wkrętami ( 10mm od brzegu oraz 100mm od krawędzi). Otwory później wykorzystamdo mocowania poszycia.
Po zgrubnym wykonaniu ukosu wyrównywałem płaszczyznę ukosu tarnikiem i krążkiem z paperem ściernym"60"- dosłownie parę ruchów.
Klejenie rozpoczynam od stępki i dziobnicy. Wykonanie tych fragmentów wymaga nieco gimnastyki ( konstrukcje pod ściski i kliny oraz opalarka jako nagrzewnica )
Dalsze wykonanie i ułożenie poszycia raczej nie sprawia większych problemów.
Cały pas (obło) pasowany jest na sucho oraz powiercany pod wkręty mocujące.Prace przyspieszyło wiertło z pogłębiaczem
Po przygotowaniu całego pasa , od wewnątrz kadłuba ołówkiem odrysowałem na sklejce położenie wzdłużników i stałych elementów wręg-miejs naniesienia kleju.
Każdy pas poszycia składa się z trzech odcinków a łęczenia skierowane są w stronęrufy ( "z włosem")
Następny odcinek pasa wsuwany jest pod skos poprzedniego odcinka na głębokość zaznaczonę podczas przymiarki na sucho imocowana w kilkumiejscach wkrętami oraz na końcówce pod następne łączenie. Położenie pierwszch wkrętów ustalałem za pomocą gwoździka jako pilota naprowadzającego otwory w sklejce na odpowiadające im otwory we wzdłużnikach ( wystarczy 3÷4 naprowadzenia by pozostałe niezawodnie pasowały) . W ten sposób układałem kolejne dwa odcinki danegopas poszycia na klej a następnie uzupełniałem na całym pasie wkręty wraz z ich ostatecznym dokręceniam.
Po uzupełnieniu wkrętów należało docisnąć skosy łączeń. Na łączenia kładłem pasek cienkiej foli idociaskałem za pomocą paska szerokości ok 50cm sklejki ( miałem kawałki "9"mm) mocowany za pomocą wkrętów ( należy je poruszyć przed całkowitym utwardzeniem by móc je później wykręcić) i ścisków.
Trzeba zwracać uwagę na ilość kleju na łączeniu aby nie wyciskało się go zbyt dużo pod folię
Wszystkie odcinki ( 3szt na pas) poszczególnych pasów poszycia ( 3 pasy na stronę kadłuba) ustawione są mijankowo tzn.pasy obło I i burta ,począwszy od dziobu, zaczynają się pełną długością sklejki ( u mnie 2,44m) natomiast pas obła II zaczyna się odcinkiem ( ok 1,8m) takim jakim +/- 20cm , zakończyły się pasy obła I i burty natomiast kończy się na rufie pasem z pełnej długości sklejki. Naposzyciew moimprzypadku potrzeba było 9 szt sklejki ( 244x122) (jedna szt została w postaci odpadów do dalszego wykorzystania).
Ponieważ planuję całość okleić fornirem dębowym (może irroko- ceny porównywalne) na łączeniach i wszystkich krawędziach ( gdzie zbytnio nie przeszkadzają wkręty) wklejam listwy dębowe(na wzdłużnikach szerokość max to 16mm) Na zdjęciu listwy gotowe do klejenia.
Osadzenie listew na wzdłużnikach wymaga frezowania rowka o szer 16mm i na głębokość 8÷10mm .Aby wykonaćtakirowek w dwusiecznej kąta pochylenia płaszczyzn poszycia zrobiłem przystawkę do ręcznej frezarki z dwoma nastawnymi stolikami względem osi freza (podstawy frezarki)
Prowadzenie stolika przystawkiz frezarką wykonałem z paska sklejki 8x 40mm mocowanego klapkami za pomocą wkrętów do wzdłużnika pośredniego kolejno na każdym oble .
Poszycie po frezowaniu rowków
Niestety pora zimowa wymogła przerwę w dalszych pracach. Poza tym klej Epidian 5 wyrobiłem prawie do końca ( zużyłem ~ 6kg w tym roku) więc z zakupem wstrzymam się do wiosny. Dotyczy to również PAC'a.
Na klejenie poszycia szło 0,5kg żywicy + 90% PAC'a oraz krzemioka do zagęszczenia ( tak by ograniczyć spływanie kleju ) na jeden pas poszycia (x6). DO przykręcania około 300 wkrętów fi 3,5x 25mm A2 na pas (x6).
Pozdrawiam serdecznie i do siego roku.
Maciek
Maciek buduje jacht Sztrandek 650 cz.5« poprzednia | następna »Maciek buduje jacht Sztrandek 650 cz3 |
---|
Komentarze
Mogłeś to wypełnić zagęszczonym epoksydem, miałbyś świetne sklejenie i zabezpieczenie krawędzi sklejki...
Chyba że chcesz zrobić łódkę "w drewnie" wtedy to rozumiem...
Rzeczywiście planuję jak pisalem wyżej , okleić fornirem a następnie dać laminat transparentny( pokadowka z kokpitem na bialo)- stąd konieczność wklejania listew.
Pozdr Maciek
Kanał RSS z komentarzami do tego postu.