Krok 13: Odetnij!
Krok 14: przeszycie szwów
Czy uwierzysz, że masz teraz coś, co wygląda jak żagiel, bez szycia pojedynczym ściegiem? Pewnego dnia być może będą kleje tak dobre, że nie będziemy musieli wcale szyć. (Prawdę mówiąc, niektóre lekkie żagle budowane obecnie mają szwy tylko klejone).
Połóż żagiel z powrotem na podłogę, zdecyduj, które szew masz zamiar szyć pierwszy (dlaczego ten krótki na górze na początek?), I zroluj żagiel jak zwój po obu stronach tego szwu. Używam małych sprężynowych zacisków aby trzymać wszystko na swoim miejscu.
Masz kilka opcji, w jaki sposób ustawić swoją maszynę do szycia. Profesjonalne żaglownie mają maszyny wbudowane w podłodze, a operator siedzi w zagłębieniu pod podłogą. Jest to zdecydowanie najlepszy sposób, ale oczywiście dla nas nierealny. My możemy albo położyć maszynę na podłodze lub zestawić kilka stolików. Na bok bóle pleców, ustawienie na podłodze ma wiele zalet które czynią proces szycia małego żagla łatwiejszym. Dla dużych żagli stoły mogą być lepsze, bo można połączyć ich końce jak rampy i duży żagiel może ślizgać się przez maszynę.
Dla tego żagla zdecydowałem się na stoły, ale musiał nieustannie zmagać się z zsuwającym się żaglem. Po prostu uważam szycie na podłodze za nieco poniżające.
Chcesz użyć ścieg zygzakowaty, z długością i szerokością ściegu tak, że kąty utworzone przez nitki są pod kątem 90 stopni lub nieco poniżej.
Zrobimy dwa rzędy ściegów dla szwów, wzdłuż krawędzi tkaniny. Na żaglu z naturalnych włókien szwy szyte są tak, aby zygzak wychodził poza krawędź tkaniny. W żaglach dakronowych nie jest to konieczne, a szew będzie silniejszy jeśli ścieg będzie trzymać się w całości wewnątrz szwu.
Dla tych szwów użyłem nici nr 46 z igłą nr 14. Ustawiłem maszynę z nieco wyższym górnym napięciu niż jest to konieczne. Moim zdaniem, lepiej mieć to nieco zbyt wysokie górne napięcie, niż ryzyko olbrzymiego bałaganu pod spodem.
Sprzecznie z intuicją odkryłem, że najłatwiej szyć prosto po uruchomieniu maszyny na cały regulator. Gaz do dechy!
Czasami maszyny do szycia wydają się być w złym nastroju. Jeśli nie współpracuje, uważam, że najlepiej będzie zrobić sobie przerwę i wrócić do nie później.
Krok 15: Narożniki
Szycie skończone? Świetnie!
Wzmocnienia narożne są to kolejne mniejsze warstwy tkaniny, które rozdzielają obciążenie z pierścienia na rogach na resztę żagla.
Dobrą zasadą żagli do małych łodzi jest to, że krawędź łaty powinno być 1 cal na każdą 1 stopę krawędzi do której jest zastosowana. Lik przedni Rookie ma 10 stóp 9 cali, więc zrobiłem krawędzie łat liku przedniego 11 cali długości. Krawędź wzmocnień liku wolnego wynosi 12 cali, a krawędzie liku dolnego są 7 cali.
Wzmocnienia w głowie żala i rogu szotowym są grube na cztery warstwy, a w rogu halsowym gruba na trzy warstwy. W żaglach małych łodzi każda warstwa może być o kolejny cal mniejsza. Mam miarkę, która ma 1 i 1/8 cala szerokości, więc ułatwia to jak daleko od siebie umieszczę moje łaty.
Rysuję łatki narożne lekko ołówkiem.
Następnie umieszczam kawałek tkaniny na górze, i obrysowuję każdą z warstw dla danego rogu. Ważne jest, aby dopasować kierunek splotu łaty z żaglem, tak że rozciągają się one razem w równym stopniu.
Gdy wszystkie elementy są narysowane, wycinam je nożem termicznym. Niektórzy ludzie pozostawiają miejsce na rąbek na zewnętrznej łacie, ale na tym żaglu nie zawracałem sobie tym glowy.
Następnie nadszedł czas na montaż łat narożnych. Najprostszym sposobem jest użycie dużo taśmy dwustronnej i zmontowanie całego plastra jako jednej jednostki, która będzie szyta do żagla za jednym razem. Upewnij się, że ułożyłeś wzmocnienia prawą stroną do góry, tak jak będą zszyte po prawej stronie żagla.
Najpierw połóż drugą co do wielkości łatę, mniejsze przyklejając taśmą klejącą kolejno na górze. Na koniec sklej taśmą największą łatę na górze całości, tworząc kanapkę z mniejszymi warstwami umieszczonymi wewnątrz. Aby szycie było łatwiejsze narysuj ołówkiem krawędzie każdej z łat na górnej warstwie.
Następnie przyklej całość taśmą na prawej stronie żagla, lekko wewnątrz do linii zagięcia. Szyj poprzez każdą z krawędzi, łącznie z warstwami wewnętrznymi jednym rzędem zygzaków. Na żaglu Rookie, użyłem nici nr 46 ale grubszej igły nr 16
Krok 16: Szycie nienapiętych bant
Na tym żaglu banty liku wolnego i dolnego są po prostu zawinięte i przeszyte dwoma rzędami szwów zygzakowych.
Problem z założonymi bantami to one mają tendencję do bycia zbyt luźnymi na zaokrąglonych krawędziach (takich jak lik dolny), a zbyt ciasne na zagłębionych krawędzi (takich jak między listwami liku wolnego). Niewiele można z tym zrobić, poza tym żeby spróbować wygładzić jak najbardziej gdy są sklejane taśmą klejącą. Na małym żaglu takim jak ten to nie jest głównym problemem.
Przykleiłem kawałek taśmy w poprzek krawędzi, ale jeszcze nie zdjąłem taśmy zabezpieczającej. Potem założyłem na linii zgięcia. Użyłem narzędzie do dociskania które kiedyś zrobiłem, ale tył drewnianej łyżki też dobrze służy. Założyłem około stopy, a następnie usunąłem z taśmy zabezpieczenie i przykleiłem, nadal wygładzając to moim narzędziem.
W punktach wybrzuszenia liku wolnego kąt zmienia się i może być trudno zmusić tkaninę do współpracy. Zrobiłem małe nacięcie nożem termicznym aby rozładować napięcie w tym miejscu. To będzie przykryte kieszenią na listwę, więc nikt nic nie zobaczy.
Skleiłem wszystkie banty liku dolnego i liku wolnego taśmą klejącą, a potem zszyłem je za jednym razem. Pamiętaj sprawdzić swoją szpulkę przed rozpoczęciem szycia, aby zapewnić sobie wystarczającą ilość nici. Pierwszy szew szyłem wzdłuż krawędzi żagla. Następnie szyłem drugi szew wzdłuż wewnętrznej krawędzi banty.
Nie ma powodu, aby starać się z zakładkami w rogu szotowym lub głowicy. Odetniesz nożem termicznym te krawędzie później, więc po prostu sklejenie bant jest jednak najłatwiejsze
Krok 17: obszycie taśmą liku przedniego
Żaglomistrze uwielbiają opowiadać, jak wiele setek kilometrów taśmy liku przedniego złożyli w dzień. Jeśli kiedykolwiek zechcesz przełamać lody w rozmowie, to jest dobry temat na początek. "Pewnego razu złożyłem siedemnaście mil 10,4 uncjowego, bez zmarszczki, ale tył mojego..."
Na szczęście dla nas, mamy do złożenia tylko około dwunastu metrów!
Używam 5 calowej szerokości, 5 uncji taśmy dakronowej, ale może być cokolwiek 5-6 cala szerokości, o wadze podobnej do płótna żaglowego.
Pierwszym etapem jest złożenie na połowę, ale nie całkowicie wyrównuj krawędzie. Niech warstwa wierzchnia wchodzi około 1/16 - 1/8 cala poza krawędź dolnej warstwy, ponieważ będzie się przesuwać w następnym etapie. Zaprasuj (splisuj) to drewnianą łyżką, tyłem nożyczek itp
Następnie ponownie składamy taśmę, w przybliżeniu w jednej trzeciej. Będziesz montować remizki do części podwójnie złożonej, więc kluczową kwestią jest tu wystarczająca szerokość, aby wstawić remizki. Ta druga zakładka musi być równej szerokości, więc zrobiłem przyrząd do oznakowania skrajni szwu ze złożonego kawałka kartonu z otworem przebitym w odpowiednim miejscu. Biegnąc wzdłuż krawędzi tkaniny z ołówkiem w otworze, można narysować idealną linię złożenia.
Kiedy będziesz mocował taśmę do liku przedniego swojego żagla, płótno żaglowe zostanie włożone pomiędzy dwoma najszerszymi częściami.
Złożona taśma wystarczy na pokrycie długość liku przedniego plus na lik dolny; mniej więcej około siedemnastu mil.
ciąg dalszy (ostatni) nastąpi
ŻAGIEL ZRÓB-TO-SAM CZ.5 i ostatnia« poprzednia | następna »żagiel zrób-to-sam cz.3 |
---|