Witam,
Zacząłem budowę jachtu. Z różnych względów (w tym lokalowych) jacht jest budowany w ten sposób,że najpierw powstał kil (stępka) do niej będę przykręcał wregi. Powstały szkielet zostanie obłożony sklejką wodoodporną 8 mm a następnie klasycznie pokryty laminatem.
Jacht jest budowany w oparciu o oprojekt Sztrandek 650 Pana Wojciecha Kasprzaka.
Oczywiscie mam milion pytań ...
A co juz wiem ? - dokładnie studiuję artykuły publikowane w tym serwisie, zapoznałem się z ksiażką "Projektowanie i Budowa Jachtów Żaglowych" Zbigniewa Jana Milewskiego.
Na początek takie pytania:
-Stępkę mam wykonaną wyłacznie z sosny, nie użyłem na tzw stępkę zewnetrzną desek dębowych. Czy to może się praktycznie jakoś odbić na konstrukcji ?
-Wręga 0 czyli paweż, wręga będaca scianą miedzy kabiną a kokpitem bedzie wykonana z kantówek sosnowych 4x6 cm podobnie wręga na której stoi maszt. Zastanawiam się czy do wykonania pozostałych wręg użyc kantówki sosnowej 4x6 czy 4x4.
-Łaczniki wreg ze sklejki 10mm - to skręcone śrubami fi 10mm + klejenie klejem epoksydowym. Czy mogę używać "zwyklych" śrub takich "z Castoramy" a nie mosiężnych ?
-Ciągle zastanawiam się czy razem z wregą na której stoi masz zastosowac element podpierajcy - pilers czy też zastsować rozwiązanie stosowane np na Makach 666 - bardziej wzmocniona wręga i brak pilersu (podparcia masztu). Kusi mnie to rozwiązanie ze względu na wygodę i brak w kabinie elementu ograniczającego przestrzeń.
To na razie tyle, wkrótce pierwsze zdjęcia.
Oczywiście niezmiernie będe wdzięczny za wszelkie uwagi i podpowiedzi.
Dziś dodaję zdjęcia "kontrowersyjnych" wręg z kantówki sosnowej 4x6
Widok na łączniki ze sklejki 10mm, śruby widoczne na zdjęciu to zwykłe sruby fi 10mm.
CZy należy bezwzględnie wymienić je na śruby nierdzewne lub mosiężne ?
Z komentarzy rozumiem, że:
1. kolejne wręgi mogę wykonać z elementów o mniejszym przekroju - kantówka 4x4 np.
2. Nie mogę używać zwyklych śrub korodujących. Raczej odpadają sruby mosiężne fi 6-8mm ze względu na kosmiczną cenę. Z rozmowy ze sprzedawcą w specjalistycznym sklepie wynika że zostały mi wkręty ze stali nierdzewnej Czy mogę spokojnie do skręcania całej konstrukcji użyć takich wkrętów - srednica fi 6 mm ? Do tego klejenie klejem epoksydowym.
Dzieki za wszelkie wskazówki :-)
TERAZ DOPIERO PRZECZYTAŁEM OSTATNI KOMENTARZ. WYMIENIAM WSZYSTKIE DOTYCHCZAS ZASTOSOWANE SRUBY NA MOSIĘŻNE I WKRETY ZE STALI NIERDZEWNEJ.
następna »Budowa 6 metrowego jachtu (oblaminowana sklejka) - stępka |
---|
Komentarze
Czemu wregi z kantowki 4x6 za duze w przekroju ? Wregi posiadaja np Ramblery choćby prezentowany w tym serwisie Mis i jak mi się wydaje maja one podobny przekrój.
pozdrawiam pytaj
Cytat:
Po pierwsze wszystkie śruby, wkręty i nakrętki MUSZĄ być nierdzewiejące. Mogą być mosiężne albo (chyba łatwiej kupić i chyba taniej) z nierdzewki. Każdy inny rodzaj szybko spowoduje butwienie drewna wokół śruby, wkręta.
Po drugie - niepotrzebna śruba fi 10 do skręcania węzłówek. Przy tej łódce spokojnie możesz zastosować większe wkręty, lub śrubę fi 6 z większymi podkładkami.
Kleisz epoksydem który jest wystarczająco mocnym klejem i trzymałby nawet bez tych śrub. Wkręty wystarczą całkowicie. I jak napisał TOM wkręty wkręcane w nawiercone otworki odpowiedniej średnicy.
Dłuższe wkręty możesz wstępnie wkręcić wkrętarką ustawioną na najmniejsze dociąganie i dociągnąć ręcznie.
Dobrze dobieraj końcówki wkrętaka ponieważ krzyżykowe łebki łatwo się uszkadzają.
Odnośnie przewymiarowania różnych elementów. Weź pod uwagę że jak coś jest większe to więcej waży, suma tych "dodanych ciężarków" może mieć znaczenie na stateczność jachtu, zanurzenie i kilka innych spraw...
Pozdrówki
Adam
Łaczniki ......Panie Adamie, ja bylem przeciwny takiemu rozwiazaniu.
Prawda - przepraszam coś mi sie cytowanie pozajączkowało.
Powinno być napisał TOM
Znów kliknąłem nie w tą ikonkę...
busztel przepraszam za wycięcie komentarza.
Witam - Zobaczymy opis Twojej budowy- na Szkutniku?
Pozdrowionka
Adam
Kanał RSS z komentarzami do tego postu.