SzkutnikAmator.pl

  • Zwiększ rozmiar czcionki
  • Domyślny  rozmiar czcionki
  • Zmniejsz rozmiar czcionki

Budowa 6 metrowego jachtu cz. 9

Email Drukuj PDF

Witam,

uzbierała mi sie kolejna pula strategicznych pytań ze względu na to iż jesień już niedlugo :-)

Jacht obecnie wygląda tak:

Widok_na_wnętrze:Powiększ

Oceniam, że w lipcu bedę gotowy do poszywania szkieletu sklejka 8 mm

Zastanawiam się nad sklejką która Castorama we Wroclawiu sprzedaje jako wodoodporną Meranti w cenie okolo 35 zł za m kwadratowy. Jeśli ktoś wie gdzie kupić lepszą sklejkę w możliwej do przyjęcia cenie to proszę o informacje.

 

Mam kolejne pytania  - proszę grono osób kompetentnych o wypowiedzenie się.

 

Założenia są następujące:

 

1. Do jesieni chciałbym mieć przynajmniej częściowo poszyty kadłub, tak aby kabina tworzyla szczelną całość, którą będzie można jakoś ogrzać i wykańczać wnętrze zimą - laminowanie mialoby miejsce przyszłą wiosną.

2. Biorąć pod uwagę realne tempo prac może mi sie nie udać poszyć  całego kadłuba do jesieni do momentu gdy temperatury na dworze bedą jeszcze znośne (np 10 stopni) - czy pomysłem do przyjęcia byłoby poszycie tylko kabiny bez kokpitu ?

3. Czym konkretnie  impregnować  - z jednej strony mamy tak polecany olej lniany techniczny a z drugiej "nowoczesną" chemię do impregnacji drewna. Olej lniany wg opisów schnie bardzo dlugo np parę miesięcy - jak to pogodzić z poszywaniem szkieletu sklejką ? Czy faktycznie jest tak że jak nasącze szkielet olejem lnianym to już nic do niego nie przykleję ?

 

Niektore elementy szkieletu przebywaja na dworze juz kilkanascie miesięcy i nie widac żadnej plesni ani niekorzystnego wplywu wilgoci (poza niewielkimi ogniskami czarnych kropek plesni) Mam nadzieję, że sklejka bez polaminowania tez spokojnie przetrzyma zime do nastepnej wiosny (jacht będzie dokładnie przykryty plandeką)

 

Tak więc ogólne pytanie brzmi jaki byłby optymalny plan pracy na najblizsze miesiące ?

Serdecznie dziękuję za porady :-)

 

Bardzo proszę o jakieś bardziej konkretne szczegółowe informacje

CZY W TEJ CHWILI MOZNA W JAKIKOLWIEK SPOSÓB ZABEZPIECZYĆ SZKIELET JACHTU PRZED WILGOCIĄ ?

Ok informacja zeby użyć oleju lnianego + terpentyny jest OK  - tylko ze to dopiero przyszła wiosną

A czy teraz mogę COKOLWIEK ZROBIĆ ? - NIC ?

Kolega NOK (Pasja 800) używał gruntujacego impregnatu do drewna Penetrim firmy Altax a dopiero na to Oleju.

Penetrim (cytat ze strony producenta) "Zabezpiecza przed korozja mikrobiologiczną" Może pomalowanie teraz tego typu preparatem jest dobrym rozwiązaniem. Tak napisałem powyżej obserwuje ogniska czarnych kropek plesni.

 

Rozpocząłem zabezpieczanie całego szkieletu preparatem Penetrin firmy Altax:

Powiększ

 

 

 

Poprawiony: poniedziałek, 02 lipca 2012 19:49  

Komentarze  

 
#1 wolnym 2012-06-19 13:23
Meranti na sklejka.pl:
Sklejka 9 mm (1220x2440) Wodoodporna 2/3 Meranti 85,87 zł/szt brutto
czyli taniej niż w Castoramie, bo to prawie 3m2.
Jeżeli i tak to będziesz laminował proponuję brzozę wodoodporną najlepszej klasy 3/3. Sklejka 8 mm (1250x2500) Wodoodporna 3/3 Brzoza kosztuje 97,60 zł/szt. brutto. Wg mnie to jest najbardziej opłacalny zakup.
Co do jachtu, to ja bym zbudował jednak przewiewną wiatę z dachem, zamiast owijać to wszystko nieoddychającą folią.
 
 
#2 Daniel 2012-06-19 17:49
Witam wszystkich.
Jestem nowym użytkownikiem tej strony i mam parę pytań.
Proszę o odpowiedź z góry dziękuję .

Jestem laikiem jeżeli chodzi o budowanie łodzi , żaglówek itp . konstrukcji . Ale zawsze pasjonowałem się żeglarstwem ! Mam małe doświadczenie w drewnie i trochę w modelarstwie. Chciałem spróbować swoich sił w szkutnictwie no i być właścicielem żaglówki.

Z uwagi że strona daje takie możliwości chciałbym zbudować "Sztrandusię sport".
No i właśnie tu mam pytania;
1. Jaką żywicę epoksydową najlepiej stosować na poszycie ze sklejki
2. czy używać dodatkowych klejów do łączenia np na węzłówki
3.jaką matę szklaną(nazwa producent) stosować na poszycie laminowanie , aby ładnie przesiąkała żywica
widoczny efekt drewna
4Może trochę głupie , czy zamiast sosny jako wzmocnienia , wzdłużniki mogę używać świerku (od dawna wiadomo ,że świerk nie pęka)

pozdrawiam
 
 
#3 Daniel 2012-06-19 18:32
Witam wszystkich !
Coś chyba komentarz nie wskoczył- napiszę jeszcze raz!

/......./
 
 
#4 Sławomir Krajs 2012-06-19 18:51
Kupowałem u nich sklejkę dębową i byłem zadowolony. Przesyłka kurierska. Płyty solidnie zapakowane. Z tektury w które była zapakowana wycinałem później różne szablony. Gdybyś kupował u nich to poproś o kilka dodatkowych arkuszy tektury. Przydadzą Ci się :-) Tylko czy taka gruba sklejka na poszycie jest konieczna ?. Pan Marian Strzelecki, konstruktor" PIP`a 550" zalecał w swoich konstrukcjach na poszycie najcieńszą pięciowarstwową jaką uda się kupić. Pięć warstw jest koniecznych aby nie falowała się przy wyginaniu. I tak na nią przyjdzie laminat.
 
 
#5 Jakub Siniarski 2012-06-19 19:15
Witam, nie wiem jaka dokladnie chemie masz na mysli, ale ja proponuje tylko i wylacznie olej lniany rozcienczony terpentyna ( ok 15-20 warstw - tyle ile drewno wchlonie). Jest to najlepsza metoda biarac pod uwage stosunek jakosci do ceny. Impregnacje przeprowadza sie na samym koncu jak juz jest wszystko przyklejone i polaminowane. Pozd. Kuba
 
 
#6 Tom 2012-06-19 23:17
Cytuję Sławomir Krajs:
Kupowałem u nich sklejkę dębową i byłem zadowolony. Przesyłka kurierska. Płyty solidnie zapakowane. Z tektury w które była zapakowana wycinałem później różne szablony. Gdybyś kupował u nich to poproś o kilka dodatkowych arkuszy tektury. Przydadzą Ci się :-) Tylko czy taka gruba sklejka na poszycie jest konieczna ?. Pan Marian Strzelecki, konstruktor" PIP`a 550" zalecał w swoich konstrukcjach na poszycie najcieńszą pięciowarstwową jaką uda się kupić. Pięć warstw jest koniecznych aby nie falowała się przy wyginaniu. I tak na nią przyjdzie laminat.


W projekcie Sztrandka 6,5 m jest właśnie sklejka 8 mm
 
 
#7 Daniel 2012-06-20 07:34
Cytuję Daniel:
Witam wszystkich !
Coś chyba komentarz nie wskoczył- napiszę jeszcze raz!

/......./

Heh no tak jak wysłałem drugą wiadomość zauważyłem "zamordyzm" :lol:

Co do swojego wątku na stronie !
rozpoczynam budowę we wrześniu no ostatecznie październik , wtedy też rozpocznę tworzenie wątku
" grunt to dobre przygotowanie- uważam ,że wtedy omijają mnie niepotrzebne koszty i nie marnuje swojego cennego czasu"

Jak ktoś ma ochotę odpowiedzieć na moje wyżej postawione pytania to bardzo bym prosił. dziękuję

ps Tom sorry ,że się wtrąciłem na twój wątek i załatwiam swoje sprawy , ale nie ma na portalu ogólnego forum porad. a Twoje jest najbardziej aktualne( na czasie do oglądania i odwiedzania)
 
 
#8 Sławomir Krajs 2012-06-20 21:23
Cytuję Daniel:
Witam wszystkich.
Jestem nowym użytkownikiem tej strony i mam parę pytań.
Proszę o odpowiedź z góry dziękuję .

Jestem laikiem jeżeli chodzi o budowanie łodzi , żaglówek itp . konstrukcji . Ale zawsze pasjonowałem się żeglarstwem ! Mam małe doświadczenie w drewnie i trochę w modelarstwie. Chciałem spróbować swoich sił w szkutnictwie no i być właścicielem żaglówki.

Z uwagi że strona daje takie możliwości chciałbym zbudować "Sztrandusię sport".
No i właśnie tu mam pytania;
1. Jaką żywicę epoksydową najlepiej stosować na poszycie ze sklejki
2. czy używać dodatkowych klejów do łączenia np na węzłówki
3.jaką matę szklaną(nazwa producent) stosować na poszycie laminowanie , aby ładnie przesiąkała żywica
widoczny efekt drewna
4Może trochę głupie , czy zamiast sosny jako wzmocnienia , wzdłużniki mogę używać świerku (od dawna wiadomo ,że świerk nie pęka)

pozdrawiam

Do laminowania sklejki najlepiej używać żywic epoksydowych. Zapobiega to hydrolizie. Czyli Epidian 5 Lub Epidian 53. Może nawet ten drugi ze względu na jego konsystencje. Jest znacznie rzadszy i łatwiej przesączyć mate szklaną. No i tutaj kolejna sprawa. Należało by zamiast maty użyć płótna. Mata jest nasączona wstępnie lepiszczem które rozpuszcza się w żywicy poliestrowej, ale w epoksydowej już niekoniecznie. Możesz także użyć żywic poliestrowych a później pomalować jakimś epoksydem żeby odciąć przenikanie wody. Ale wtedy możesz zapomnieć o "efekcie drewna" . Jako klej także możesz spokojnie stosować epidian, ewentualnie mieszany z pyłem drzewnym. Dobrym klejem wodoodpornym jest także klej poliuretanowy. Co do świerka, to nie słyszałem aby go szerzej wykorzystywano w szkutnictwie. Gdzieś czytałem że ktoś do przekładkowego wzmocnienia pokładu laminatowego zamiast pianki herex użył pociętych w poprzek kawałków świerka. Ale to chyba było w czasach głębokiej komuny :-)
 
 
#9 wolnym 2012-06-21 16:19
Cytuję Sławomir Krajs:
[quote name="Daniel"]Czyli Epidian 5

E5 się nie stosuje do laminowania, jest za gęsty i źle przesącza tkaninę.
 
 
#10 Sławomir Krajs 2012-06-21 21:08
Cytuję wolnym:
Cytuję Sławomir Krajs:
[quote name="Daniel"]Czyli Epidian 5

E5 się nie stosuje do laminowania, jest za gęsty i źle przesącza tkaninę.

Koledzy kiedyś laminowali w pełnym słońcu i trzeba się wałkiem na jeździć i można nie zdążyć.
 
 
#11 Piotr Biały 2012-06-22 10:25
Tom:
1. Budowa na otwartym powietrzu jest co najmniej ryzykowna. Zabezpieczyć drewno przed korozją biologiczną możesz dowolnym środkiem budowlanym, większość oparta jest na roztworze kwasu borowego. Dopiero kiedy skończysz poszywanie zastanowisz się na wyborem ostatecznego systemu malowania.
2. Nie olejuj sklejki, olej przeznaczony jest do impregnacji drewna litego, nie sklejki.
3. Idealnie byłoby znaleźć dach (lub dach + 4 ściany) dla Twojej łodzi
4. Kiepsko widzę kwestie wykańczania wnętrza w zimie "pod chmurką". Kleje kleją byle jak, farby nie schną, ręce grabieją. Wynajem pomieszczenia znacząco skróci Ci prace i wydłuży żywotność łodzi.
5. Pleśni/grzybów nie widać od razu. Kiedy je zobaczysz zwykle jest za późno aby się ich pozbyć.

Daniel:
1. Zdecydowanie laminuj epoksydem. Również odraadzam E5, jest bowiem bardzo gesty. E53, E61, E6011 to dobry wybór. Do niego Z1 lub PAC. Ewentualnie coś od Havla (maja specjalne produkty do tworzenia laminatu transparentnego i chętnie odpowiadają na maile, w przeciwieństwie do Laminopolu)
2. Powszechnie dostepne są tkaniny do laminowania epoksydem. Po prostu kup taką tkaninę, zamiast proponowanego płótna.
3. Odradzam zdecydowanie świerk. Jego zastosowanie ogranicza się do drzewc, z racji na niską masę. Pomijając jego małą odporność na warunki wilgotne - jest bardzo miękki. Kiedy będziesz poszywał sam zobaczysz, jak ważne jest aby sklejka miała do czego być przykręcona. W swierk wkręty wchodzą jak w "gąbkę". Zdecydowanie lepsza sosna, modrzew, nie wspominając o dębie. Dodatkowo znacznie łatwiej o bezsęczną sosnę niż świerk. Jeśli obawiasz sie pękania przy gięciu zrób sobie parownik, albo po prostu obłóż listwę ręcznikami i polewaj gorącą wodą. Po pół godzinie takiego "parzenia" listwa stanie się znacznie podatniejsza na zginanie.
 
 
#12 Tom 2012-06-22 11:22
Cytuję Piotr Biały:
Tom:
1. Budowa na otwartym powietrzu jest co najmniej ryzykowna. Zabezpieczyć drewno przed korozją biologiczną możesz dowolnym środkiem budowlanym, większość oparta jest na roztworze kwasu borowego. Dopiero kiedy skończysz poszywanie zastanowisz się na wyborem ostatecznego systemu malowania.
2. Nie olejuj sklejki, olej przeznaczony jest do impregnacji drewna litego, nie sklejki.
3. Idealnie byłoby znaleźć dach (lub dach + 4 ściany) dla Twojej łodzi
4. Kiepsko widzę kwestie wykańczania wnętrza w zimie "pod chmurką". Kleje kleją byle jak, farby nie schną, ręce grabieją. Wynajem pomieszczenia znacząco skróci Ci prace i wydłuży żywotność łodzi.
5. Pleśni/grzybów nie widać od razu. Kiedy je zobaczysz zwykle jest za późno aby się ich pozbyć.


Czyli rozumiem ze dobrze będzie juz teraz pomalować szkielet (drewno lite + elementy ze sklejki) jakims preparatem zabezpieczającym przed korozją mikrobiologiczną - np wspomnianym Penetrimem firmy Altax czy czymś o identycznym dzialaniu ?
 
 
#13 Piotr Biały 2012-06-22 11:35
Na pewno nie zaszkodzi.
 
 
#14 Piotr Biały 2012-06-22 14:45
Cytuję wolnym:
...proponuję brzozę wodoodporną najlepszej klasy 3/3...


Tu drobna literówka (ale ważna dla pytającego) - najlepsza z dostępnych powszechnie klas to 1/1 :)
 
 
#15 Tom 2012-08-01 09:05
DLACZEGO KORZYSTAJĄC Z DOWOLNEJ PRZEGLĄDARKI PO ZALOGOWANIU NIE MOGĘ EDYTOWAĆ ARTYKUŁÓW ???
 

Niestety nie masz uprawnień do komentowania artykułów. Komentarze dodawać mogą tylko zarejestrowani użytkownicy portalu.

Zaloguj się!

Newsletter: Co nowego?



Wiadomość HTML?


Info

Witryna SzkutnikAmator.pl została utworzona, jest prowadzona i utrzymywana przez szkutnię adamboats.pl oraz sklep żeglarski SZTORMIAKI.PL

Wszelkie prawa zastrzeżone.