Wrócę jeszcz na chwilę do odbijaczy. Ponieważ pomiędzy śródokręciem a rufą nie byłoby gdzie zawiesić odbijaczy, dodałem na falszburcie jeszcze jeden uchwyt.
Tak jak już wcześniej pisałem, na tym jachcie nie było nic co nadawałoby się do dalszego użytku, więc i ster musiałem zaprojektować na nowo. Wytycznymi przy projektowaniu steru były dwa punkty. Po pierwsze w związku z tym że jacht posiada achterpik, rumpel obowiązkowo musi być uchylny, a po drugie płetwa steru ma się obracać o 180 stopni tak, aby można było ją podnieść całkiem do góry. Trzon jarzma zaprojektowałem ze stalowego profilu zamkniętego 30x30x3. Policzki jarzma wykonane zostały z blachy stalowej grubości 3mm. Oczywiście wszystko ze stali nierdzewnej. Płetwę steru wykonałem z blachy aluminiowej grubości 4mm, tak jak boczne miecze. Rumpel drewniany ze względu na to, że drewno nie ziębi ręki tak jak metal.
Trzon jarzma steru w górnej części ma uskok pozwalający na pionowe podniesienie płetwy steru.
Chcąc chronić fał płetwy sterowej przed szybkim przecieraniem się, znowu wykorzystałem luwers do żagli.
Płetwa steru podniesiona do góry.
Rumpel podniesiony do góry.
Na tej fotografii chciałbym zwrócić uwagę na śrubę regulacyjną, służącą do ustalenia położenia rumpla nad pokładem. Śruba jest wkręcana w podstawkę i zakontrowana przed samoczynną zmianą położenia przeciwnakrętką.
Ogólny widok steru od tyłu.
Na posiadanych rysunkach jachtu widniał tzw skeg. Postanowiłem więc żeby go wykonać. Został wykonany tak jak miecze z blachy aluminiowej 4mm. Oczywiście spawanie płetwy z podstawą zleciłem specjalistycznej firmie, która wykonywała wszystkie nietypowe okucia. Skeg ten spełnia dość ważną funkcję, albowiem poprawia znacznie stateczność kursową jachtu a jednocześnie poprawia pracę steru. W trakcie testowania jachtu na wodzie doskonale się to sprawdziło. Jacht dobrze trzyma się na kursie i bardzo dobrze reaguje na wychylenia steru, chociaż miałem obawy, czy zaprojektowana przeze mnie płetwa nie jest trochę za mała. Jednak test wypadł bardzo pomyślnie.
W następnej części mojego artykułu zajmę się opisem osprzętu żaglowego.
cdn....
Jacht Kaczorek - remont kapitalny. Część 6« poprzednia | następna »Jacht Kaczorek - remont kapitalny. Część 8. |
---|
Komentarze
Skipper
Wojciech B
Kanał RSS z komentarzami do tego postu.