SzkutnikAmator.pl

  • Zwiększ rozmiar czcionki
  • Domyślny  rozmiar czcionki
  • Zmniejsz rozmiar czcionki
Home Maciek buduje jacht Sztrandek 650 Maciek buduje jacht Sztrandek 650 cz.6

Maciek buduje jacht Sztrandek 650 cz.6

Email Drukuj PDF

Witam po zakończeniu sezonu.

Utrzymująca się dodatnia temp i warunki do pracy niemal do poczatku Grudnia umozliwiły wykonanie elementów niezbędnych do usunięcia wręg z prawie z całości kadłuba. Wiazało sie to z koniecznością poszycia nadburcia, półpokładów oraz  chociaż wklejenia denników ( usztywnienie stępki) na której podpary jest kadłub w dwu tyko punktach.

Przed poszyciem boków pokładówki ( nadburcia) w części dziobowej wykonałem wzmocnienie ( pod sztagownik i ewentualnie kipy dziobowe)

Również teraz wstawiłem dano studzienki kotwicznej

W następnej kolejności kontynuoawłem prace w kokpicie /impregnat +  malowanie na biało - primer biały + 3x nawierzchniowa biała/ wszystkie jednoskładnikowe.

kolejno inne ujęcia:

Increase

Zamknięcia planowanych 3 szt bakist w ławkach kokpitu to prawie "seryjna " produkcja elementów:

boki otworów

odpływy bokó w:

 

boczki klap:

Do tego dochodzą listwa tylna obudowy otworu z rowkiem odpływowym ( wykonany po klejeniu całości , oraz listwa przednia wklejona w szkielet kokpitu- do wycięcia na późniejszym etapie:

Na zdjęciu powyżej nie ma jeszce listwy przedniej obudowy. Listwa krawędziowa ławki kokpitu będzie póxniej przecięta stanowiąc przednią ściankę klap.

Pasowanie poszycia siedzeń kokpitu z trasowaniem wycięc na bakisty, wycięcie listwy  krawędziowej ławki

oraz dla burty lewej:

Przygotowanie poszycia ławek kokpitu do klejenia z uwzględnieniem szceliny ok 8mm jako zamek i prowadzenie dla gięcia przedłużenia wzdłuznika burtowego

Kolejne prace to wykonanie nadbudowy kokpitu z jaskółkami - przedłużenie boków pokładówki. Wykonanie konieczne aby wykonać jednolite poszycie boków pokładówki  na całej długości - od dziobnicy do zakończenia nadbudowy.

przedłużenie wzdłuznika wykonane z listwy profilowej o przekroju przygotowanym na gotowo.

Trasowanie szkieletu nadbudowy -jaskółek:

Increase

Ramki szkieletu_ etap trasowania:

Lewa burta:

 

Na dopasowanych i sklejonych ramkach szkieletu wstawiłem listwy wzdłużne( wewnętrzna prosta i zewnętrzne grięte wg linii kadłuba/ przedłuzenia wzdłuznika burtowego.:

Po dopasowaniu - klejenie

Po fazowaniu wzdłużników:

Oprócz wzdłużników zewnętrznych ( giętych pozostałe elementy szkieletu wykonałem z dębu)Po wykonaniu skośnych  zakończeń:

Analogicznie jak [poszywanie burt wykonałem poszycie bokó pokładówki i nadbudowy kokpitu( góne zdięcie juz po poszyciu:

Kolejnym etapem było wykonanie półpokładów. W tym celu duży problem stanowiło wykonanie wzdłuzników na krawędzipół pokłdów i ścianki nadbudówki.

Przygotowałem w tym celu po dwie listwy - jedna prosta ( przekrój prostokątny 50x25 a druga profilowa , by posklejeniu ich uzyskać ształtownik- kątownich o kącie rozwartym, zgodnym z pochyleniami pokładów i scianki nadbudówki.

listwy:

Przygotowanie wsporników pod listwę katową ( wzdłuzniki):

Przy wykonaniu gniazd pod listwe katową nieoceniona okazała sie szlifierka oscylacyjna z piłką do drewna. Nie jest może zbyt wydajna ale za to dokładna i umozliwia pracę w trudno dostępnych miejscach. Pasowanie listew:

Mocowanie do pokładnika ( "7") :

Listwy podczas klejenia skręcane sa ze sobą na wkręty.

Przygotowanie pod wzdłuzniki górne nadbudówki/ pokładówki:

Po klejeniu wzdłużników górnych:

Po przygotowaniu półpokładników  i fazowaniu wzdłuzników dopasowałem, za pomocą tekturowych szablonów, poszycie półpokladników / sklejone w całość

wręga 3 do 7.:

Nareszcie coś na co nie mogłem sie doczekać. Demontaż wręg - narazie nr 4;5;6 i 7. czyszcenie z kleju powierzchni poszycie przy stępce i systematycznie pozostałego poszycia od wewnątrz. Trasowanie denników / bal dębowy gr 50mm ( po obróbce ok 48mm) Wzdłuzniki posrednie przy skrzyni mieczowej ( połówkowe) na razie też wykonuje całe lecz przygotowne nacięcia do usunięcie pózniej odpowiednich fragmentów.

trasowanie i cięcie na pile:

 

Szpara pod skrzynke mieczową została wykonana częsciowo na gł ok 20mm od wewnątrz. Tak więc pozostałą tylko warstwa środkowa ( 20mm) do usunięcia po klejeniu denników przed dopasowywaniem skrzynki mieczowej.

Wklejanie kolejnych ( przed klejeniem wielokrotne dopasowywanie skosów - naddatki !!)

Ważne przed ustawianiem denników za pomocą poziomnicy, jeszcze raz wypoziomować cały kadłub.

I w widoku z koi dziobowej (?)

Niestety temperatury nie pozwalaja na dalsze prace . Zaciągnąłem jeszcze tylko pachwiną z kleju zgęszczonego krzemionka denniki do okoła , stępkę z poszyciem oraz wzdłuznik I obła z poszyciem. W przerwie zimowej , w pomieszczeniu ogrzewanym, planuje wykonać prace też czasochłonne jak gięcie ( klejenie warstwowe wzdłuzników pokałdu nadbudówki, wykonanie głowicy pilers'u+ nakładka dystansowa + pięta masztu do kładzenia. wykonać kpl. pilers ze stopą z nakładką do głowicy oraz wycięciem z rolką kierunkową fału miecza.

Pozdrawiam serdecznie

Maciek

 

 

 

Poprawiony: poniedziałek, 20 stycznia 2014 09:58  

Komentarze  

 
#1 kornel wieczorek 2014-01-20 19:16
Super !
Jestem pod ogromnym wrażeniem jakości prac.
Życzę powodzenia
kornel
 
 
#2 Bogdan Majchrzak 2014-06-03 11:41
Maciek budowa r e w e l a c j a. Napisz co dalej wykonałeś bo jesteśmy bardzo ciekawi tych przemyślanych prac.
 

Niestety nie masz uprawnień do komentowania artykułów. Komentarze dodawać mogą tylko zarejestrowani użytkownicy portalu.

Zaloguj się!

Newsletter: Co nowego?



Wiadomość HTML?


Info

Witryna SzkutnikAmator.pl została utworzona, jest prowadzona i utrzymywana przez szkutnię adamboats.pl oraz sklep żeglarski SZTORMIAKI.PL

Wszelkie prawa zastrzeżone.