Dzisiaj kolejna porcja z wczorajszych prac.
Zgodnie z zaleceniami Adama na początek zaimpregnowałem komorę wypornościową czymś takim.
Wyciąłem podłogę w jednym kawałku, wyszło prawie dobrze. Są małe szczeliny przy burtach, która zostanie wypełnione spoiną pachwinową a na to laminat z taśmy 5cm 300g.
Pozostaje do rozwiązania problem z przyklejeniem podłogi na skrzynię miecza, Obawiam się, że może powstać jakaś szczelina przez którą woda będzie się dostawać pod podłogę, albo nadmiar żywicy ścieknie do skrzyni:( Usunięcie takich zacieków będzie bardzo trudne.
Podrzućcie proszę jakieś sprawdzone rozwiązania.
Pozdrawiam
Jarek
Jak zamontować luk?« poprzednia | następna »Wzmocnienia i laminowanie połaczeń |
---|
Komentarze
Myślałem też o styropianie i w worku foliowym, jak widzę czasami coś mi się uda wymyślić a skoro poparte przez fachowca to trzeba za tym pójść.
Starałem się wszystko robić zgodnie z planami, pozostają szczegóły w których się gubię i potrzebuję fachowych rad, za które bardzo dziękuję i proszę o znacznie więcej.
Pozdrawiam
Ten środek polecił mi zawodowy szkutnik i ja też poleciłem, nie jest tłusty, - to nie jest impregnat -zabezpiecza przed robactwem i grzybem a o to chodzi. Buksztel - dlaczego ten jest zły i co polecasz w zamian?
Pozdrówki
Adam
Pozdrawiam
Jarek
Ponoś dla zabezpieczenia przed tymi konkretnymi sprawami sklejki jest bardzo dobry. U mnie się sprawdził jak na razie
Pozdrówki
Adam
Piotrek
Miecz jest obrotowy więc w podłodze jest jedynie częściowe wycięcie na jego podnoszenie i mocowanie. Wkłada się go od spodu, a śruba mocująca jest w stępce. Estetyką połączeń nie bardzo się przejmuję a ich jakość sprawdziłem pod własnym ciężarem jest OK! Dodałem kilka wzmocnień w miejscu gdzie były sęki, powinno trzymać.
Oczywiście wytrasuję dokładnie miejsca połączeń, nie będę żałował żywicy i wkrętów. Dodatkowy laminat na połączeniach z burtami. powinien zrobić swoje.
Pozdrawiam
ten srodek jest dobry, ale do konsrukcji, gdzie jest dobra wentylacja naturalna , grzyby i bakterie w srodowisku wodnym maja , jak by to nazwac, inna charakterystyke. Dla przykladu, wiele lat temu kolega moj wymalowal zezy w lodzi motorowej kreozotem, bedac swiecie przekonanym ,ze bedzie mial spokoj na wiele lat . Efekt oplakany , klalem na czym swiat stoi wymieniajac wszystkie elementy kostrukcji, takiej ilosci gzyba i wszelkiego przepraszam "syfu" to nie widzialem. Srodek przeciez dobry, ale do slupow i podkladow kolejowych.
Jarek musisz bezapelacyjnie zamontowac otwory rewizyjne , na pewno NIE WYPELNIAJ komory piana lodka utonie ci pod samym ciezarem wody zawartej w pianie.
Druga prawda to taka , ze nie powinno sie ukladac plaskich podlog w takich kostrukcjach ,po sezonie jestem pewien bedzie widoczna cala konstrukcja, jak na chudej szkapie.
Jesli chcesz uszczelnic polaczenie burta -kokpit to:
poloz fuge z sikaflexu, a potem wystarczy jedna warstwa tkaniny szklanej.
Czy ten kokpit ma w ogole odplyw , pytam, bo nie widze, gdzie woda np. deszczu ,a jeszcze gorzej po wywrotce ma ujscie ?
Pozdrawiam, pytaj
W zasadzie jest to konserwacja suchej przestrzeni w łódce ale u Jarka może ona podlegać zawilgoceniu. Jaki byś w takim razie środek przeciwgrzybiczny polecił?
Pozdrówki
Adam
Dobre pytanie nim zamknę temat podłogi:)
Cytat:
Kupiłem już dwa Dekle Holta i zostaną zamontowane.
Cytat:
Jakiego typu, jest tego trochę na rynku, proszę o podanie konkretnego.
A czy coś takiego jest do zaakceptowania?
Cytat:
Tak ma przez odsłoniętą część skrzyni, na razie jeszcze nie jest wycięty otwór ale będzie. W tej części będzie podnoszony miecz obrotowy montowany w stępce.
Napiszcie proszę czym malować jeśli nie chcę laminować łódki, tylko połączenia.
Na razie mam coś takiego:
Oliva Epinox WOOD PRIMER 12 do tego rozcieńczalnik 564.
Oliva Emapur MARINA do tego rozcięczalnik 433
Tylko po jednej puszce, chciałbym to wykorzystać.
Pozdrawiam i bardzo dziękuję za bardzo cenne rady.
Jarek
Wybacz ale do mnie w takich sytuacjach to trzeba drukowanymi:) Jakich mam użyć do komór Olivi Wood Primer 12 czy Emapur Marina?
Otwory są zaplanowane w pobliżu skrzyni, kupiłem dekle średnie.
Szpilka mocująca miecz jest na zewnątrz w stępce.
Pozdrawiam
1)przygotuj powierzchnie (szlifowanie )
2) dokladnie odkurz
3)rozciencz WOOD PRIMER 12 3:1 , 300g lakieru + 100g rozcienczalnika , pozostaw na 20 minut
4)pomaluj, poczekaj 1,5 -2 godziny , nastepna warstwa znow poczekaj pomaluj i tak trzy razy
5)przygotuj EMAPUR MARINA 300g farby + 50g rozcienczalnika dobrze wymieszaj odstaw na godzine
6) pomaluj , po 2 dwuch godzinach drga warstwa ,
To samo z kadlubem
Pozdrawiam pytaj
Podręcznikowo:).
A gdybym chciał kadłub także ciemnym niebieskim z pewnymi wzorami, czy mogę to za kilka dni czy muszę od razu póki nie wyschła poprzednia warstwa?
Jak powinna być przerwa między malowaniem WOO PRIMER a EMAPUR MARINA?
Czym najlepiej malować wałkiem pędzlem? (jakimi?)
I jeszcze kwestia komory wypornościowej czym zabezpieczyć przed grzybkiem i innym dziadostwem?
Też proszę drukowanymi:)
Adam powinien Ci nadać jakiś status EKSPERTA!!!
Pozdrawiam
Jarek
Przerwa miedzy wood primer a emapur co najmniej 24h.
Przygotuj kadlub to znaczy :
1) szlifowanie zacznij od papieru gradacji 120 i tak po kolei az do 400, a jak ci zalezy to 600 na mokro .
2) pomieszczenie dokladnie wysprzatane na dzien przed malowaniem , w dniu malowania zrosic podloge woda
3) do malowania kup koszule i spodnie, ktore sa na raz i do kosza, maja byc takie, aby nie pylily
4)przygotuj naczynia, w ktorych wymieszasz farbe , maja byc one off,
5)walki z krotkim wlosiem do lakierow (sprawdz czy sie nie rozpuszczaja w rozcienczalniku) , umyj walki detergentem, bardzo dokladnie wyplukaj pozostaw do wyschniecia , dla pewnosci przeplucz je czystym acetonem
6)patyki do mieszania tez maja byc czyste one off
Przygotowanie farby :
zmieszaj farbe z ROZCIENCZALNIKIEM to wazne( nie z rozpuszczalnikiem !!!), odstaw
1) kadlub przed malowaniem dokladnie przejrzyj, to sie oplaci, potem jest klopot
2) zmyj powierznie kadluba acetonem obficie -uwaga (nie trzyj po powierzni ) delikatnie, nie dotykaj go juz golymi rekoma (zostana tluste plamy)
3)na kawalku sklejki przygotowanej, tak jak powierzchnia kadluba, przeprowadz probe jak rozprowadza sie farba , ma sie ROZPLYWAC, a slad walka zanikac
Malowanie :
1) w pomieszczeniu jestes tylko ty lub tez osoba, ktora pomaga !
2) nie chodz w okol pomalowanej lodki (wzniecasz pyl )
3) jak bedziesz sam, popros kogos ,zeby sprawdzal czy wszystko z toba ok to nie zarty.
4) zaloz maske i ciuchy do pracy (REKAWICE) i do roboty
Dobrze by bylo, aby ten proces wykonac w czasie ustabilizowanej pogody , za duza wilgotnosc zle, za cieplo tez .
Pozdrawiam pytaj
1 Co gdybym chciał nałożyć drugi kolor dla wymalowania wzorów na kadłubie? Jak szybko muszę to zrobić od momentu położenia ostatniej warstwy? Czy muszę używać tej samej farby?
2. Czy kokpit malować w ten sam sposób? Na lusterko?
3. Proszę powiedz też jak to zrobić dobrze z tą szczęsną komorą wypornościową. (od niej muszę zacząć by położyć podłogę).
4. Rozumie fortpik i achterpik tymi samymi farbami co kokpit i burty? Wyszlifuję połączenia na dnie, może jakaś szpachla z Epidianu 5 + PAC + mikorblaony. A potem farba według instrukcji pierwszej.
Napisaną przez Ciebie instrukcję wydrukuję powieszę sobie w mojej szkutni i mówię całkiem serio.
Dzięki!!!
Pozdrawiam
Jarek
PS: jeśli to możliwe proszę podaj mi swojego maila coś ci prześlę:)
pozdrawiam
Będzie mi miło!
Nie mam twojego adresu przesłałbym Ci to co już napisałeś jedynie lekko to uczesałem.
Pozdrawiam
Buksztelu wysłałem do Ciebie mail na ...@tlen.pl
Pozdrówki
Adam
Pozdrawiam
Dla tego również pisałem o wyprofilowaniu tych listew które masz nie równo poucinane - będa sie nierówno rozkładać obciazenia. Nigdy nie wiadomo czy nie wpadnie do Ciebie na łódkę kolega 120 kg wagi i czasem nie stanienie nie ostrożnie
Piotrek
Z tego co doczytałem Z1 daje mocne ale bardzo mało elastyczne połączenie, wszyscy zalecają do klejenia PAC. Dlatego też pomyślałem sobie, że SIKAflex byłby bardzo elastyczny a dodatkowe wkręty dały by pewność, że podłoga będzie trzymać. Pewnie zaraz usłyszę prawdę na temat pomysłu od ludzi którzy przerobili temat na 100 sposobów:).
Cytat:
To tylko dodatkowe wzmocnienia niepewnych miejsc, przeszlifowane od góry tak, aby powierzchnia dolegała równomiernie do podłogi. Moim zadaniem to zwiększa powierzchnię na której będzie spoczywać podłoga a to chyba nie jest problem?
Cytat:
Mam takich:). Ich zaproszę na koleją łódkę jaką wybuduję Pasję 550.
Dzięki
Pozdrawiam
szybko odpowiadam na zadane pytanie: sikaflex, simson i podobne kleje sa bardzo dobrym rozwiazaniem, jezeli chodzi o laczenie pokladow z kadlubem, grodzi z kadlubem, elementow konstrukcyjnych, wybudowy wnetrza. powszechnie stosowane w wiekszosci stoczni jachtowych.
Takze Jarku smialo mozesz na sikaflex przykleic calosc.
Reszte na temat malowania opisze pozniej.
Pozdrawiam,
buksztel
P.S. Dla wlasnego spokoju wykonaj probe. Wez dwa kawalki drewna, posmaruj sikaflexem, docisnij reka i pozostaw. Takie same dwa kawalki sklej doczolowo bez docisku i pozostaw na 48h i sproboj to pozniej rozerwac.
Chociaż jedno mi się udało wymyślić poprawnie
Pozostaje poszukać SIKAflev w trochę większym opakowaniu, może ktoś wie gdzie kupić polecaną 209?
Teraz czekam niecierpliwie na instrukcję pomalowania wnętrza komory wypornościowej.
A co myślisz o takim kleju do klejenia drobnych elementów na łódce gdy się nie chce rozrabiać żywicy.
Pozdrawiam
Ja mam u siebie podobny temat z komorami niezatapialnymi - ale to za jakis czas - bedę prosi kolegę Buksztela o info jak zabezpiecyzć forpik
pozdrawiam serdecznie - Piotrek
Nie było problemu z utrzymaniem żagla w pionie nawet przy silnym wietrze
Mnie też temat kręci, chętnie posłucham.
Cytat:
Dzisiaj byłem w Castoramie mają siakafex taki:
Proszę jeszcze radę odnośnie zabezpieczenia komory
Pozdrawiam
Po zagruntowaniu i przeszlifowaniu itd.
Pomaluj lodke Emapur kolor koniecznie bialy lub zblizony do koloru koncowego .
1) nauczysz sie jak uzywac walka , jak sie zachwuje farba
i wszystkie rzeczy o ktorych pisalem
2) po wyschnieciu obejrzyj dokladnie kadlub , to ostatnia mozliwosc poprawek ( ewentualne szpachlowanie i jeszcze raz malowanie na bialo )
3) teraz duzo cierpliwosci , wody i papier wodny (600- 800) . Papier porzadny np . 3M , jak kupisz chiskie G.... taki bedziesz mial efekt .
4)teraz to wazne : szlifujesz wzdluz lodki powoli nie spiesz sie to nie wyscig i obserwoj powierzchnie szlifowana , uzywaj duzo wody + jak papier sie zakleja przetrzyj nim po kostce mydla .
5)w ten sposob lodke tej wielkosci powinienes w dzien skonczyc (POWOLI!!!!)
6) zmyj kadlub woda i miekka gabka ( uwaga niektore rysuja )
7) kadlub jest juz suchy, patrzac pod swiatlo powierzchnia powinna byc jednolicie gladka matowa , tam gdzie zauwazysz male blyszczace punkty tam trzeba doszlifowac i tak do bulu . Zaufaj mi to tylko tak brzmi ale idzie dosc szybko , a jak to zrobisz taki bedziesz mial efekt koncowy
tak jak wyzej malowanie koncowe powodzenia
Komory , bakisty , jaskolki itp ta sam procedura , tyle ze nie wymagaja takiego wykonczenia UWAGA kolor bialy lub jasno szary pomaga zauwazyc co sie dzieje np przecieki , wszystko jest widoczne bez dodatkowego oswietlenia
Proszę o więcej włącznie z komorą wypornościową, forpikiem i achterpikiem:)
Cytat:
A oprócz 209,( o ten typ najtrudniej) coś jeszcze z rodziny sikafex?
Pozdrawiam serdecznie
szkutnikamator.pl/patenty-i-porady/poradnik-techniczny-produktow-sika
Piotrek
Piotrze, czekam na instrukcje kolegi "buksztela" jak się rozprawić z komorą wypornościową? To mnie na razie wstrzymuje. Póki co robię jakieś drobiazgi. Mam pewne zagadki do rozwiązania i za pozwoleniem Adama chciałbym się z nimi zwrócić na stronie, ale nie chcę też robić rzeczy które wykraczają poza "kanon tej strony". Może to tematy na forum?
Pozdrawiam
Jarek
Jak myślicie - pomysł dobry czy tylko narobię sobie kłopotów ?
łódka jest wodowana tylko na czas pływania ale stoi pod plandeką przez kilka miesięcy. Luki sa uszczelnione uszczelkami , ale nigdy nie weryfikowałem ich działania...
Pozdrawiam Piotrek
Pozdrawiam Piotrek
Przeoczyłem to myślałem, że chodzi tylko o kadłub ale teraz odczytałem jeszcze raz i widzę, że chodzi też o komorę, forpik i achterpik. Czy szlifowanie komory na gładko jest aż tak konieczne? Forpik, achterpik, kokpit rozumiem.
Czekałem na jakiś specjalny środek ochronny.
Gdybyś jeszcze coś w temacie chętnie posłucham, jeśli nie przystępuje do prac.
Pozdrawiam
Mieszając farby używać wagi czy wystarczy miara objętości?
Jarek
Tak też uczynię:)
Cytat:
Przez fugę rozumie pewien rodzaj szpachli w miejscach gdzie widać nierówności na łączeniach laminatu.
Ale nie wiem czy dobrze?
Połączenia grodzi z podłogą i burtami zrobiłem z żywicy Epidian 5 + PAC + ścinki bawełniane i tzw. połączenie pachwinowe (tak jak robi to Adam).
Pozdrawiam
Jarek,
mam też dylemat, czy stosować metodę o której pisze Buksztel, z czym się oczywiście zgadzam, czy nie pomalować komór kilkanaście razy Ovatrolem D1 i kilka razy Ovatrolem D2. Dlaczego mam taki dylemat ? Otóż dlatego, że pokrycie warstwą Emapurem spowoduje nieprzepuszczalną dla powietrza warstwę i hermetycznie zamknie drewno pomiędzy warstwami. Jednakże w 90% skłaniam się do metody wood primer+emalia poliuretanowa. :D.
Z tego co się dowiadywałem drewno będzie oddychać. Ale mogę być w błędzie. Ja zaufam "buksztelowi" i zrobię według jego przepisu. Mam go spisanego w pdf jeśli chcesz to ci prześlę? Podaj tylko adres mailowy.
Pozdrawiam
A, to spoko. To ja w takim razie też. :)
marcin.wolny@gmail.com
Kanał RSS z komentarzami do tego postu.