Ostatnio udaje mi się wieczorami popracować nad łódką, więc mogę zamieścić małe podsumowanie. Skupiłem się nad mniejszymi elementami, które kleję w garażu i zanoszę na noc do kotłowni (dzięki Skalpel za radę).
Kupiłem w końcu piłę, którą mogę ładnie ciąć tarcicę na listewki. Dechy są długości 4,3 m więc na maszt nie starczy, ale myślę, czy nie dałoby się jakoś pokleić masztu z krótszych listew, bo nigdzie nie mogę kupić odpowiedniego materiału (dł. 5,56m).
Żeby nie zanudzać, fotki:
Docięte i gotowe do klejenia listwy na grodzi.
A oto moja chińska koleżanka z castoramy :-) Tnie w miarę prosto i ma silnik 3 fazowy, dzięki czemu nie staje nawet na grubym materiale - testowałem dębowy klocek 6cm i nie było problemu. Jak na razie jest ok, ale jeszcze nie polecam.
Gródź już upaćkana żywicą (epidian 5 + PAC) i ściśnięta. Z tymi ściskami to było tak: od kilku miesięcy za każdym razem jak byłem w sklepie budowlanym, to kupowałem jeden ścisk. Dzięki temu uzbierało się ich całe wiadro, a ja nie poczułem utraty gotówki - polecam ten system, z tym, że trzeba kupować po trzy ściski, bo ich zawsze jest mało.
Sklejone pokładniki (tak to się nazywa?) Później dociąłem listewki i wyczyściłem z kleju. Promień wcięcia odbiłem z okrągłego papieru ściernego - takiego na rzep 125mm.
Połowa skrzynki mieczowej przed czyszczeniem.
Sklejone dwa kawałki sklejki 10mm. Powstała z tego płetwa steru, której jeszcze nie uwieczniłem na zdjęciu. Szlifowałem ją kątówką z papierem 40 - pył miałem w nosie, uszach i oczach. Masakra, ale przyzwyczajam się, bo czuję, że szlifowanie kadłuba po laminowaniu to będzie rzeź.
No i skrzynka po szlifowaniu. Dziś skleiłem drugą część z listwą i czekam aż przyjdzie kurierem podkład i lakier Olivy, które zamówiłem po konsultacjach z Panem Maderskim. W ten sposób zabezpieczę wnętrze skrzynki i będzie spokój na parę lat, mam nadzieję.
Forpik. Przymierzam gróź i ups! Nie pasuje. Pokładnik grodzi jest wyższy od burt o 1 cm. Mierzę wszystko jeszcze raz i wygląda na to, że wszystko jest ok. Szlag mnie trafił, więc poszedłem do domu (to było wczoraj). Znów konsultacje z konstruktorem i w rezultacie szlifuję pokładnik, dopasowując go do burt. Będzie po prostu ciut większa krągłość i już. Nie mam siły dociekać, gdzie zrobiłem błąd. Trudno.
Tak to wyglądało w zbliżeniu.
Na dziś tyle. Następne będzie mocowanie steru i inne drobiazgi. Lakiery przyjdą po weekendzie, więc mam kilka dni na dopracowanie szczegółów.
W nadchodzącym tygodniu chcę laminować połączenia wewnętrzne, tak żeby po powrocie z urlopu wziąć się za laminowanie kadłuba. A na urlopie też nie odpocznę od tematu, bo wybieram się na Bałtyk, żeby nie zapomnieć jak się żegluje. Niektórym tylko jedno w głowie...
Pasja 400 - Odc 5« poprzednia | następna »Pasja 400 - Odc 3 |
---|
Komentarze
Na tym etapie proponuje wzmocnić miejsce mocowania want, gdy jeszcze jest łatwo dostępne. U mnie po latach eksploatacji pojawiły się rysy na listwach odbojowych.
No i dodałbym dodatkowy laminat na burtach w miejscu łaczenia , aby było wyraźne wzmocnienie łączenia pasów burtowych - bo ta Twoja sklejka mówiłeś rozwarstwia się. A nawet poskręcał wkrętami dla bezpieczeństwa.
Łódka jak wpada na duże fale zaczyna walić o wode płaskim dnem i wpada w drgania - całkiem silne...
Myślę, że przy takich falach raczej pływać nią nie będziesz , ale ja raz wpadłem na coś takiego po wyjściu zza mostu sobieszewskiego i musiałem bardzo zwolnić , bo normalnie bałem się o kadłub , czy aby mu te fale krzywdy nie zrobią...
Oczywiście dotyczyło to pływania silnikowego, nażaglach tak chyba nie będzie Ale jednak warto problem uwzględnić.
Piotrek
Co do tego klejenia pasów burtowych - jesli się zdecydujesz wzmacniać połączenie, spróbuj trochę wybrać sklejki , aby dodatkowa warstwa laminatu miała się gdzie zmieścić i zwiększyła powierzchnie z która się styka do dwóch warstw sklejki i żeby potem burta nie była zbyt zniekształcona wybrzuszeniem. Taki rzeczy bardzo widać po malowaniu.
Na zdjęciach nie widać ,ale to samo tyczy sie dna. U mnie problemu nie było bo ukosowałem sklejke , a potem dociągnąłem płyty wkrętami do grodzi i całosc trzyma sie bardzo mocno mimo kiepskiego klejenia.
A pisze o tym , bo zrobiłem rumpelek do steru z dwóch desek ze sklejki - wyszedł bardzo ładnie, ale co z tego jak go złamalismy w pierwszych minutach pływania...
Piotrek
Kanał RSS z komentarzami do tego postu.