SzkutnikAmator.pl

  • Zwiększ rozmiar czcionki
  • Domyślny  rozmiar czcionki
  • Zmniejsz rozmiar czcionki
Home Budowa jachtu "Setka A" Poszycie obła na dziobie

Poszycie obła na dziobie

Email Drukuj PDF

Witam

Nieniejszy artykuł wyjatkowo poświęcam poszywaniu obła na dziobie Setki A, ponieważ wokół tego tematu narosło sporo mitów. Szkutnicy amatorzy nieco demonizują temat poszywając dziób dwukrotnie skleką 5mm. Nigdzie w projekcie nie znajdziecie informacji o dwukrotnym poszywaniu dziobu skleką 5mm natomiast jak byk stoi poszycie skleką 10mm.

Klucz tkwi w projekcie, wzdłóżniki mają być na dziobie i nie tylko w tych miejscach jak to wynika z projektu wszelkie miary ,wymiary są w nim do zdjęcia i do przeniesienia na konstrukcje.Należy zadbać o właściwe kąty wcinania się we wręgi co skutkuje odpowiednią powierzchnią klejenia wzdłóżnika z ramą wręgową, ponadto wdzłóżniki musza być dodatkowo skręcone wkrętami z ramą wręgową. Obginanie skleki na dziobie odbywa się głównie na wręgu E i największe siły będą działać na dole i u góry tego wręgu, są tak znaczne że potrafją wyrwać wzdłóżnik z ramy jeżeli nie będzie właściwie zamocowany.

Bardzo znacząca jest kolejność poszywania kadłuba którą zaprezentował konstruktor przy budowie Skwarka, i niezrozumiała jest dla mnie zmiana kolejności poszywania kadłuba przez innych szkutników amatorów.Przecież zaklejenie najpierw dna spowoduję, że możliwość dociągania sklejki ściskami będzie ograniczona lub niemożliwa. Zatem KOLEJNOŚĆ POSZYWANIA KADŁUBA TO:

1.BURTY

2.OBŁO CZĘŚC SRODKOWA(RUFOWA)

3.OBŁO CZĘŚĆ DZIOBOWA!!!!

4.DNO

Postaram się poniższą fotorelacją nieco odczarowość wydumanego potwora poszywania obła na dziobie i sprowadzić do zupełnie prostych czynności myslę że prostszych niż montaż wzdłóżnmików dennych na dziobie

czynności do wykonania

Odpowiednie kąty wcinania sie we wręgi

Przygotowany dziób do poszycia

Własciwe zukosowanie zładu

Bardzo ważne docinamy szyblon ja użyłem 3mm płytę spilśnioną ,układa się swobodnie na zładzie i można dość precyzyjnie odwzorować płat poszycia sklejki następnie przenosimy ten kształt na sklejkę i wycinamy zasadniczy kształt.(fotografii brak)

Pierwsze wkręty

Increase

Założenie pierwszego ścisku

Increase

Założenie drugiego ścisku

Increase

Czynności finalne

Increase

niniejsze czynności powielamy na drugiej burcie

Increase

Całość prac wykonywałem poraz pierwszy bez uprzedniego doświadczenia i zjęło mi to 5 godz na obu obłach jedna sobota. Podkreślę że dwukrotne poszycie obła na dziobie sklejką 5mm jest odstępstwem od projektu!!oraz generuje masę dodatkowej roboty no i zawsze istnieje niebezpieczeństwo niedoklejek ponieważ dziób wywij asię w "śmigło" Klej Chemolan B nie jest złotym środkiem ,jest jednoskładnikowy napewno wielokrotnie słabszy od żywicy epoksydowej ponadto porowaty i masę wilgosie się będzie tam zbierać bo nie ma mozliwości docisku sklejek przy takim wyginaniu w śmigło. Sami zdecydujecie czy wybierzecie wg mnie metodę błędną poszywani dwa razy sklejką 5mm czy też wybierzecie metodę Konstruktora.Odsyłam do relacji z budowy Setki B "Skwarek"

Z budowniczym pozdrowieniem T.K.

 

Poprawiony: środa, 03 czerwca 2015 05:38  

Komentarze  

 
#1 buber67 2015-06-02 15:13
Większość kolegów i ja robiła ten błąd że wzdłużnik łączący obło z dnem kończył się nie przed dzioben ale tak jak inne wzdłużniki. U mnie zauważył to Janusz Powiedział co mam źle i udało sie poprawić. I też wykonałem obło z jednej warstwy. Piękna robota podziwiam Tomasz
 

Niestety nie masz uprawnień do komentowania artykułów. Komentarze dodawać mogą tylko zarejestrowani użytkownicy portalu.

Zaloguj się!

Newsletter: Co nowego?



Wiadomość HTML?


Info

Witryna SzkutnikAmator.pl została utworzona, jest prowadzona i utrzymywana przez szkutnię adamboats.pl oraz sklep żeglarski SZTORMIAKI.PL

Wszelkie prawa zastrzeżone.