SzkutnikAmator.pl

  • Zwiększ rozmiar czcionki
  • Domyślny  rozmiar czcionki
  • Zmniejsz rozmiar czcionki
Home Pasja 450 "Szuwarek" - budowa żaglówki Łódką do marzeń – czyli jak powstała moja Pasja 450 cz. 19 Pokład w kokpicie

Łódką do marzeń – czyli jak powstała moja Pasja 450 cz. 19 Pokład w kokpicie

Email Drukuj PDF

 

Witajcie. Po ostatnim rejsie nasunął mi się kolejny pomysł na przebudowę łódki. Chęć podłubania przy jachcie pozwala pomażyć o lecie , kedy za oknem taka paskudna pogoda :-)
Szuwarek sfotografowany wraz z załogą z pomostu Conrada przez Roberta, który po rocznej przerwie w końcu dał się namówić na wypad.
Jako, że wakacyjne wypady pokazały , że łódka nadaje się do czegoś takiego postanowiłem dalej udoskonalać  Szuwarka. Jedynym problemem jast brak miejsca na większą ilość bagażu. Trzymanie sporej jego części w kokpicie na dłuższą metę, okazuje się bardzo niewygodne. Łódkę w porcie trzeba mieć  ciągle na oku.
Jako , że forpik jest całkiem obszerny, postanowiłem usunąć część wypełnienia i wtedy pojawi się wymagane miejsce na wszystkie graty. Dodatkowo też zmniejszymy ilość prowiantu który zabierzemy ze sobą. Po drodze wszędzie są przeciez sklepy w rozsądnych odległosciach :-)
Powiekszenie Szuwarka o te pół metra, spowodowało że zwiększyła się wysokosć burt , a co za tym idzie trochę ma to trochę wpływ wygodę siedzenia na nich :-) Podniesienie pokładu powinno zniwelować tę niedogodnosć. W związku z tym postanowiłem podnieść troche podłogę, aby uzupełnić choć częściowo usunięty styropian i zanim to zrobię chciałem Was wypytać co sądzicie o moim pomyśle.
Planuję wszystko przygotować w okresie zimy w ciepłym pomieszczeniu i dopiero wiosną latem wkleić w kadłub.
Przygotuję kratownicę ze sklejki 6 mm od góry wzmocnoną listwami sosnowymi , aby na wkręty zamocować panele. Panele o których mowa, przygotuję w domu , bo będą małe i sporą część pracy przeniosę na okres zimowy, aby znowu jachtu nie wodować znowu w środku sedzonu.
Podłoga ma mieć lekki skos opadający w kierunku wnętrza , aby za bardzo nie zmiejszyć  użyteczności siedzonka. I tak cały ciężar załogi jest raczej z tyłu więc poziom się wyrówna :-)
Increase
Widok kratownicy sklejkowej. Powstałe komory chcę wypałnić pianką wodoodporną i od góry zasłonię je przy pomocy gotowych już paneli - myślę je wklejać na płotno szklane aby dodatkowo od góry zabezpieczyć piankę od środka w  powstałych komorach.Increase
Widok w przekroju - klepki chcę zrobić wystające - czyli poprostu przykleić na wierzch i lakierować tylko przestrzeń miedzy klepkami. Istniejąca podłoga z lakierowanej sklejki jest koszmarnie śliska i dlatego chcę to przerobić. Dodatkowo klepki od góry chcę tylko olejować, aby uniknąc śliskiej powirzczni po lakierze. Dodatkowo w ten sposób będę mógł zasłonić miejsca klejenia paneli. Podniesiona podłoga umożliwi również zasłonięcie pasów laminatu łączących burty z dnem.
Increase
Aby nie było konieczności śzlifowania klepek po wklejeniu i lakierowaniu , od góry chcę je zabezpieczyć taśmą klejącą. W celu uprośczenia konstrukcji chce je kleic na wierzch , ale jest mozliwosć wyfrezowania wgłębień pod nie.
Increase
Szacuję że klepki raczej będą cienkie , bo grubości około do 5-6mm. Nie chcę aby podłoga była cieżka a tylko uzyskac dodatkową wyporność (cieżar bagażu) i poprawić przyczepnosć  w kokpicie.
Pytanie A - jak widzicie ten projekt i jakiego materiału mogę użyć na klepki ? Mam jakies ładne drzewo egzotyczne , ale musiałbym je sfotografować - pózniej załączę fotkę.
Pytanie B - Czy pomysł z klepkami doklejanymi i od góry tylko olejowanymi ma sens ?  A może jakoś inaczej klepki zabezpieczyć  ?
Widziałem kiedyś takie rozwiązanie w omedze, ale tam taki układ pokładu był calkowicie lainatowy z wypukłymi klepkami, a tu będzie drewniamy. No i podłoga będzie nierozbieralna. Więc muszę ja zakleić w 100% szczelnie i dobrze wypełnić pianką.
Pytanie C - czy do kesonów dać jakiś materiał chłonący wilgoć ? Mam sporo woreczków z takim granulatem. Zostaną juz tam na zawsze.
Pytanie D - co sądzicie o piance Bosman w puszce - potrzebuje pianki z zamkniętymi porami, którą będę mógł wpsiknąć miedzy fragmenty styropianu, a nie wlać. To chyba jedyny taki produkt , jaki znalazłem w necie.
http://www.odadoz.biz.pl/piany/piana-bosman-dwukomponentowa-konstrukcyjna-bosman
Pytanie E - jaka piankę do wylewania w podłogę polecicie ?
Pytanie F - czy na tak małym jachcie opłaca się zrobić daszek z płótna? Tak sobie myśle, większa część trasy jaką mam zamiar zrobić będzie na silniku, więc daszek by nas ładnie chronił przed palącym słońcem, a może nawet przed słabym deszczem. Trudno odnaleźć takie rozwiązania w necie...
Pytanie G - Chciłbym na łodce w okolicach stopy masztu po prawej strone wmontować mały kompas - taki nie za drogi i nie za wielki - zastanawia mnie tylko jak musi być minimalna odległość od metalowych elementów łodki bo miejsca nie za wiele i 30- 40 cm to max od stopy masztu. Niegdzie nie moge sie doszukac takich parametórw... Kampas chcę zainstalowac tak trochę dla bajeru - bo  na pewno nikt nie ma na czyms tak małym , a troche dla celów nauki , aby sobie poćwiczyć pływanie na kurs :-)
Piotrek.

 

 

Poprawiony: czwartek, 15 stycznia 2015 09:02  

Komentarze  

 
#1 Administrator 2015-01-15 00:25
Trzeci raz pisze ten komentarz - za długi był - mi się "wymskło" spod palca i szlag trafił tyle pisania. Teraz w skrócie może z poprawkami :sad:

A -
Jeśli znajdę fotę w internecie to podeślę,
O " w ten deseń" www.wedkarz.pl/wp-webapp/i/art3/a3270_fot%201.jpg
A może coś tego typu wieszane na fale grota....static.zabawkowicz.pl/_files/27/16084.jpg Oczywiście trzeba zmodyfikować aby mocować do burt...
i jeśli coś jest niejasne mogę narysować, ale trzeba mi przypomnieć i ponaglać bo mam mnóstwo pracy w szkutni i zapominam albo po prostu nie mam sił już włączyć komputera....
Pozdrowionka serdeczne i widzę że "wchodzisz na wyższy poziom" budowy łodzi. Tylko czekać jak napiszesz że budujesz coś większego....
Jesteś niespokojną duszą :lol: i tylko kwestią czasu jest następna łódka....
Pozdrowionka serdeczne
Adam - admin
 
 
#2 Skalpel 2015-01-15 08:29
Cześć Adam - dzięki za szybka odpowiedź:
ad B - nie ma opcji jak zrobić tę podłogę otwieraną - ona będzie zbyt cienka na takie coś. W planie miałem zalać kesony pianką wylewaną (nie bosmanem) ,następnie usunąć nadmiar pianki i szlifować do płaskiej powierzchni wyznaczonej przez boki kesonów, na to płat tkaniny nasączonej epidianem i od razu na to panel z podłogi. Zakrećić na wkręty i je załonić wkejając klepki.

Ad B - zamkniecie na stałe wyklucza wymianę...

Ad D - szukam czegokolwiek z zamkniętymi porami co da się wpsiknąć między luźne kawałki styropianu w forpiku.

Ad E. - przemyślę jeszcze raz temat...po prostu chciałem dorobić dodatkową wyporność dla łódki - wykonanie tego rozbieranego bardzo to wszystko komplikuje i raczej tego nie widzę ... Woda do kokpitu dostaje się tylko w czasie pływania, łódka stoi zawsze na brzegu wyjęta z wody i przykryta plandeką a zima w garażu więc raczej ma sucho.

Rzeczywiście korci mnie popełnic coś większego, ale nie mam gdzie tego zrobić - garaż jest zamały i tak mozna by długo wyliczać...

Ps dopisałem jeszcze pytanko na temat kompasu :-)

Piotrek
 
 
#3 Szuwary 2015-01-18 16:17
Piotrze, podłoga powinna (musi) być zdejmowana(rozbieralna),niech będzie przykręcona na sezon ale musisz jednak mieć możliwość inspekcji. Przykręć ją na wkręty z kwasówki do tych listew pdpierających i już. Dotnij styropian i nie kombinuj z pianką bo tylko się upaprzesz a rozwiązania najprostsze są najefektywniejsze. Wejdz na stronę Janusza i zobacz na blogach jak budują nowe wersje setek na regaty na przyszły rok. Taka seteczka to coś dla Ciebie. Z noworocznymi pozdrowieniami Witek. (PSYCHOTERAPIA) :-)
 
 
#4 Skalpel 2015-01-19 11:45
Słuchajcie - tam ma być zaledwie kilka centymetrów tego wypełnienia. Jeśli mam robić to wszystko rozbierane, to bardzo komplikuje całość i chyba prościej będzie zrobic tyko gretting. Woda dostaje się poprzez bryzgi i z deszczu. No i parę razy zarwała mi się plandeka podczas postoju na brzegu - wtedy to najdłużej stała woda w kokpicie. Zrobić te podłogę uszczelnianą i rozbieraną w takim miejscu, jak dno kokpitu to dla mnie proszenie się o przecieki wody do środka... No nie wiem...

Moim zamiarem było dodanie dodatkowej wyporności dla łódki, na zasadzie po kawałeczku , gdzie się da a się uzbiera.
 
 
#5 Szuwary 2015-01-20 20:38
Piotrze, idea niezatapialności jest słuszna, zredukuj ilość segmentów podłogi do trzech, 8 śrub na każdy segment wystarczy. Odkręcić 24 śruby raz, czy dwa na sezon to nie jest jakiś wielki wysiłek, a efekt zamierzony osiągniesz. A i przypadkiem nie uszczelniaj. Podobają CI się nowe Setki?. ;-) Witek.
 
 
#6 Administrator 2015-01-20 22:33
Piotr - możesz potraktować nasze uwagi jako zbędne, albo jako informację jak powinno być zrobione aby było dobrze i nie niszczyło łódki,
Zamknięcie na głucho tej przestrzeni podłogowej to gruby błąd, prędzej czy później będziesz tego żałował - Ty lub następny właściciel łódki. Musi być możliwość inspekcji, wietrzenia i konserwacji, czy naprawy uszkodzonego na kamieniach dna.
Sztuka szkutnicza podpowiada jednoznacznie - ma być otwierane.
Dodatkowa wyporność jak najbardziej wskazana- kombinuj, ale rób to dobrze
Jak zrobisz - Twoja decyzja.
Pozdrówki
Adam
 
 
#7 Skalpel 2015-01-21 00:20
Witajcie - dzięki za odpowiedzi. Traktuje bardzo poważnie co mi tu napisaliście. Po to założyłem ten wątek. Niestety własnie cała moja idea zrobienia ładnej, szczelnej i lekkiej podłogi z odrobiną wyporności legła w gruzach... ech...

Rozwiązania są teraz w sumie trzy:

Zrezygnować - najłatwiejsze :-)

Zrobić tylko gretting - też proste , a i efekt poprawienia przyczepności podłogi się powinien zwiększyć.

Zrobić tę otwieraną podłogę... jesteście w stanie wskazać jakieś rozwiązania aby zobaczyć jak ktoś już to zrobił ?
Musze się z tym chyb mocno przespać i przemyśleć temat....


Przyznam , że jak zrobiłem te klapki w siedzonku w kokpicie, to żałowałem że zrobiłem je od góry... mogłem od boku - było by dużo łatwiej , a woda miała by mniejsze możliwości dostania się... a teraz muszę zrobić takie coś w najgorszym miejscu czyli na dnie... mam wrażenie że sam sobie robię kłopoty... tego nie da się idealnie uszczelnić, to raz , a dwa będą widoczne śruby które tę podłogę będą szpecić, po każdym mokrym pływaniu czy pływaniu lub nawet postoju na deszczu trzeba będzie to wietrzyć i rozbierać... Myślę bardzo intensywnie, jak to by mogło wyglądać ale jakoś tego nie widzę

Piotrek - pozdrawiam bardzo serdecznie

ps. lookne na te setki :-)
 
 
#8 antiqua 2015-03-19 20:26
Witaj. Piotrze jak prace przy przebudowie Szuwarka ? Zapraszamy na przystań. Kupiliśmy nowy jacht Folkboata z 1950r i nawet pływa. Pozdrowienia.
 
 
#9 Skalpel 2015-04-30 03:28
Witaj :-)

prace nie idą - w dalszym ciągu nie mam sensownej koncepcji jak wykonać tą podłogę i prawdopodobnie przesunie się temat na następy rok. Teraz planuję zrobić składany daszek nad głową , aby na tych rzekach nie było nam za gorąco i za mokro.

Gratuluję zakupu - jest w dobrym stanie , czy będziecie go remontować ? Zawsze chciałem coś takiego mieć :-)

Na przystańs z pewnocią wpadniemy - planujemy wypad na Jeziorak jeśli nam oczywiście wystarczy zapału :-) Dam jeszcze znać !

Piotrek
 
 
#10 antiqua 2015-05-11 20:06
Witaj Dzięki za gratulacje stan jachtu oceniam na dostateczny z plusem w zeszłym sezonie jeszcze żeglował ale wymaga remontu.Kupiłem jacht dla synka żeby żeglował na klasyku. Zapraszamy na przystań to opowiem szczegóły. Pozdrowienia
 
 
#11 Skalpel 2015-05-12 10:06
Cześć - w sierpniu wybieramy się z Zalesiem, aż na Jeziorak. Jeśli wyprawa dojdzie do skutku to dam znać dokładnie kiedy. Nie wiem czy w drodze na kanały się zatrzymamy w Osłonce, ale wracając prawdopodobnie tak :-)

Umieść jakieś fotki :-)

Piotrek
 
 
#12 Szuwary 2015-05-17 11:07
Piotrze, odezwij się w celach informacyjnych 507 84 95 74. Witek.
 
 
#13 Skalpel 2015-06-05 09:55
dzwonie i dzwonie, a tam tylko sekretarka...
 

Niestety nie masz uprawnień do komentowania artykułów. Komentarze dodawać mogą tylko zarejestrowani użytkownicy portalu.

Zaloguj się!

Newsletter: Co nowego?



Wiadomość HTML?


Info

Witryna SzkutnikAmator.pl została utworzona, jest prowadzona i utrzymywana przez szkutnię adamboats.pl oraz sklep żeglarski SZTORMIAKI.PL

Wszelkie prawa zastrzeżone.